21 augusti 2008

Ingen watt, ohm, ampere, hertz eller volt

Ok, jag var bara tvungen att räkna upp alla enheter jag kan kring ämnet "el" för att bevisa att jag inte är helt tappad bakom ett flöte (som en nära släkting brukar säga). Jag har dock ännu inte lyckats tolka FK:s hemsida än (refererar till ett tidigare inlägg idag).

Hur som helst har vi idag haft en dryg timmes planerat strömavbrott här i BRF. Jag hade glömt bort att det skulle vara ikväll, så därför blev jag lite paff när jag insåg att lägenheten var död. Vad löjligt lamslagen man blir när elen är borta. Speciellt när man är så nära sitt förlossningsdatum och porten till garaget drivs med ström och hemtelefonen är IP-telefoni. Nu har vi en tiominuterspromenad ner till förlossningen och mobilen funkar ju utmärkt, så det var ju aldrig någon fara på taket, men det får en ändå att tänka på hur sårbart samhället är utan el.

Varje dag påminns jag om hur lyckligt lottad jag är - på alla sätt och vis. Nu är det t.ex. underbart mysigt att känna Spiggen hicka inuti mig. Såna upplevelser behöver verkligen ingen energi från tyska kolkraftverk för att få mig att känna spänning.

Inga kommentarer: