30 juli 2008

Sitter jämställdheten i kläderna?


Häromdagen fick vi en hel påse med otroligt fina barnkläder från en kollega. Hennes både döttrar, som i sin tur har smådöttrar, hade dumpat kläderna på sin mor och sagt "Släng de här, vi ska inte ha fler barn". (Vi ska inte gå in på överkonsumtion i detta inlägg.) Min kollega hade snappat upp att vi ska föda en dotter och frågade lite försynt om det skulle kännas fel om hon gav bort kläderna till mig.

I påsen fanns det mycket rosa och rött och sammet och glitter och blommor och spets. Några helvita bodies kan vi - med gott samvete - sätta på barnet om det skulle visa sig att det, trots en säker ultraljudsläkares uttalande, har något som dinglar mellan benen när den kommer ut.

Vi är 70-talister. Jämställda. Ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Delar lika på hushållssysslorna. Är liberala vad gäller kvinnliga chefer, homosexualitet, mäns förmåga att vara förskollärare och kvinnors förmåga att vara brandmän. Men att sätta jeans med glitterblommor på min son; skulle jag göra det? Nej. Men en FC Barcelona-outfit på min nyfödda dotter? Absolut! Jag kan erkänna att det finns en liten skevhet i detta.

Jag tror inte att den reella jämställdheten sitter i kläderna egentligen och man ska nog passa sig för att vara alltför obstinat vad gäller hur man klär sina barn. Det finns ju faktiskt en mobbingaspekt på det hela också. Det är bättre att vi lär dem att jämställdhet sitter i våra beteenden, i våra åsikter. Vi ska också "trampa upp stigar i hjärnan" åt dem, så att de själva kan välja konstsim eller boxning, barnmorska eller bilmekaniker, oavsett var "normen" och statistiken i samhället säger.

Eller hur blir man som 70-talist och förälder vad gäller klädsel? Gissar att ni sitter på facit där ute...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag ville kunna ha lite könsneutrala kläder på min son, men då hade det nästan bara blivit beige och vitt. Efter de riktiga yttepyttestorlekarna (vi lånade mycket från tjejkusinerna i början, men ju större storlekar, desto mer könsuppdelat) blir det extremt uppdelat i affärerna. Det är nästan bara rosa med volang, glitter och rosetter på tjejavdelningen, och det känns faktiskt märkligt att ha på en kille. På killsidan är det mycket svart, grått, dödskallar, ödlor oc eldsflammor.
H&M:s katalog delar till och med upp sina bebiskläder i en killdel och en tjejdel - motbjudande tycker jag.

Så efter att ha handlat en massa typiska killkläder åt sonen gick jag som du vet lös på tjejkläderna och inhandlade just rosa till Spiggen - kanske för att jag själv ville ha lite omväxling.

Sedan finns det ju idag en uppsjö av hemsidor och butiker där du kan köpa retroplagg som är mer könsneutrala och Polarn & Pyret har ju satsat på att i alla fall delar av deras kollektion ska passa både killar och tjejer. Där är det alla färger från rosa till blått men utan volanger och dödskallar.
Detta blev ett långt inlägg. Nu ska jag äta sallad för att parera illamående som vissa visst sluppit.
Kram/ Malin

Ulrica sa...

Tack för input, Malin! Skönt att höra att någon tycker och tänker som jag.

Måste bara kommentera det där med dödskallar... Varför? Vad är det för "inne-film" bland barn som gör dödskallar så poppis just nu? Eller är det bara för att det är lagom busigt och crazy för en förälder, som gärna skulle vilja vara lite mer galen egentligen? "Garbage Pale Kids" är att gå över gränsen, men en dödskalle är ok... Hrm...

Jonas sa...

Jag tror inte det är den Barcelonadräkten ni vill ha. Jag har sett en ännu bättre version i Spanien när jag var där. Det kit som du länkade till är ju för 6/9 månadersbebisar, och när Spiggen är så gammal är säsongen nästan slut ju. Där kan man snacka om mobbning. Fatta å komma till skolan (9-månadersskolan såklart) med FÖRRA ÅRETS dräkt! Eller vad tror du?

Ulrica sa...

Jag har ju nyligen gått igenom vad du hade på dig som barn, Jonas, och det är ett under att brorsan och jag inte mobbade dig mer. ;-)

Men vi är öppna för alla förslag på sportkläder till spädbarn. Vi var förresten på Dormy idag och såg ett Corbra-golfset junior, som var otroligt sött. Det är synd att de minsta storlekarna på set är "3-5 år" och inte "3-5 månader". Hur ska vi nu kunna spela familjegolf i höst?!