28 juli 2008

Arboretum

Ett arboretum är en skogsträdgård med planterade träd och buskar från när och fjärran. Pappa och jag besökte Skäftekärrs arboretum (ägs av Sveaskog) häromdagen och jag tycker att det är något visst med såna där planteringar. Min fd kollega har ett privat arboretum vid sin sommarstuga. Har ingen aning om hur många träd han planterat under årens lopp, men jag tror att det börjar närma sig ett hundratal.

Vad lämnar jag efter mig som människor år 2186 kommer att ha glädje av?

För tio år sedan läste jag "Den själviska genen" av Richard Dawkins. En mycket intressant bok som tar upp begreppet evolution på ett spännande sätt. I boken introduceras bl.a. begreppet "mem" (eng. meme), som analogt med våra gener är något som kan spridas vidare genom generationer. Ett arboretum skulle jag säga är en typisk mem. Likaså ett verk av Mozart, ett klädmode, en hantverksmetod etc. Vill man bli ihågkommen som människa i detta kulturella samhälle är det nästan bättre att börja skapa memer istället för att sätta barn till världen. En opera av Puccini går i princip oförändrad igenom generationerna, medan dina barnbarnsbarn bara har en bråkdel av just dina gener i sig.

Jag har ännu inte skrivit klart någon opera eller börjat plantera ädelcypress, fontänpil, silverpoppel eller hybridlärk, så jag kör på plan B istället; barn. Vi får hoppas att Spiggen lämnar efter sig ett riktigt kulturarv och att hennes föräldrar får lite cred för det.

1 kommentar:

Sara sa...

Men du kommer definitivt gå till historien som min bästa trädkunnare. Att känna igen en bok på ett suddigt mobilfoto - respekt.

Kram!