30 januari 2008

Att mötas eller inte mötas...

Jag vet att jag bloggat om det förut, men jag gissar att jag inte är ensam om att tycka detta och kanske får jag medhåll...

I några enstaka fall är det ok att ha på sin mobiltelefon under ett möte. T.ex. "Min fru ska snart föda barn. Är det ok att jag har på telefonen under mötet?" Glömma stänga av kan man också gjort, men då ber man om ursäkt och stänger genast av ljudet. (Inte kolla på den ringande telefonens display för att försöka gissa sig till vems nummer det kan vara!) En annan sak jag inte förstår är hur folk kan vara så dumma så att de tror att en ljudlös vibrerande telefon inte hörs om den ligger på ett bord. Om ni inte är närvarande på ett möte så är det väl ingen idé att ni sitter där överhuvudtaget?!

En annan sak som jag också tänkt på vad gäller möten: Respekt för andras tid. Kom i tid och framför allt, håll tiden om ni är mötesordförande.

Som konsult fick man lära sig att tid är pengar och kundens tid respekterar man. Nu jobbar jag på ett väldigt mötesintensivt företag där allt ska diskuteras i olika forum och vi ska ha consensus i allt hela tiden. I tre-fyra veckors tid nu har jag bara suttit i en massa möten. Bra för mig att få träffa större delen av företaget visserligen, men fr.o.m. nu ska jag välja mina möten med omsorg, komma i tid och framför allt dubbelkolla att mobilen är av.

Inga kommentarer: