22 januari 2008

Digitalkamera - hjälp önskas!


Nu har både Stefans och min mobiltelefon kört om våra respektive digitalkameror vad gäller pixlar. Det känns lite udda. Ungefär som om man hellre torktumlar sina kläder i diskmaskinen eller kokar kaffe med hjälp av armbandsuret.

Hur som helst, vi har tittat på några kameralösningar och kommit fram till att en "långzoom" skulle vara en bra kompromiss. Zoomoptik på 18x motsvarar 28-504 mm.

En riktig digital systemkamera är förstås outstanding i det mesta, så även i pris och vikt, vilket kanske är parametrar man gärna inte vill ha så höga när man köper kamera. Man måste vara beredd att "offra" tymplighet och en bra slant om man i långa loppet ska bli riktigt nöjd. Bara ett objektiv med stabilisering kan på en systemkamera ligga på 3000:- bara för ett objektiv. Tror att vi framför allt är sugna på att ta bra bilder, fast med en kamera man lätt kan ha med i handväskan eller runt halsen på naturvandringar.

Kameran vi tittat på heter Panasonic Lumix DMC-FZ18 (svart) och har fått toppbetyg i olika fotomagasin.

Kan nån [canon] "hissa eller dissa" detta val? All input är värdefull.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett annat hett tips är Canon Powershot G9. Liten som en "vanlig digitalkamera" men tar råformat, har 12megapixlar och 6x optisk zoom. Kort sagt en finfin mellanting mellan systemkamera och digitalkamera för den som inte kan bestämma sig! :)

Är själv inne på min andra Canon Powershot, har dock inte provat G9 själv. Men dom två modellerna jag har/har haft kan jag inte klaga på.

Googla på G9an för mer info.
kram/Ladan

Ulrica sa...

OK, tack! Jag ska kolla.
Hur går det förresten med ex-jobbet?
/u

Anonym sa...

Jag rekommenderade Panasonicen till min far som nu har köpte den på Er "inrådan". Skall hem och hälsa på hos honom i helgen så jag får återkomma med en utförligare rapport vid hemkomsten!

/Sudden

Ulrica sa...

Låter toppen, Sudden! Vi väntar på rapport. Kom ihåg att det är en liten kamera, så man får snarare ha "kompaktkameratänket" istället för "systemkameratänket" när man håller i den. Annars blir man besviken.

Du vad de säger om män som har stora händer...? - De behöver stora handskar. ;-)

Anonym sa...

Canon Powershot G9 utan tvekan. Proffsen använder den som en back-up till deras stora systemkameror. Nikon har en likvärdig men den saknar RAW format. Så go for G9!