23 oktober 2007

Föreläsartips för Altzheimerspatienter


Ibland händer det att jag åker till nån kund som vill att jag utbildar hela personalen på ett bräde. Fyra likadana pass på varandra till exempel. Ett sånt uppdrag är jag på den här veckan - i Gävle.

I mina kurser försöker jag att lägga in en hel del exempel, historier, skämt m.m. bara för att göra det lite trevligare. Eftersom jag sällan kör efter nåt manus utan kör från hjärtat (hundrade gången man kör en kurs kan man till och med vilka frågor som brukar komma), kan det vara svårt att, fjärde gången man drar samma skämt den veckan, veta om man redan dragit det för den här gruppen eller inte. Jag kan berätta att det är ytterst pinsamt att dra samma skämt två gånger för samma grupp. "Jo, du sa det för en stund sen..."

Tipset är då att försöka förknippa skämtet/exemplet/historien med ett deltagaransikte. Tänk: "Här framme sitter det en väldigt skäggig man... Honom förknippar jag med stenåldersskämtet jag nu ska dra..." eller "Oj, där sitter en riktigt kraftig tant... PCB-som-binder-till-fett-historien". Håll för övrigt dina krystade tankeupphängnignar för dig själv; det kan också bli pinsamt annars om man säger det högt istället för att tänka det. :-)

Inga kommentarer: