17 juni 2007

Skärpning, naturvetare!


Håll i er nu för nu ska jag vara otroligt elak men framför allt generaliserande och fördomsfull:

Naturvetare är fula. Kolla bara igenom alla nummer av vår facktidning "Naturvetaren". I senaste numret hittar jag endast två snygga tjejer i tidningen; förbundsordföranden samt en gammal student till mig, som jag hade när jag jobbade på universitetet (kul förresten att det verkar gå bra för miljövetarstudenterna!). Några snygga killar? Vad tror ni?!

Artiklarna, layouten, fotografierna, typsnitt m.m. känns risigt och "b". Om det är något som naturvetare behöver hjälp med så är det att höja självförtroendet. Vi behöver se snygga bilder på framgångsrika naturvetare, flashiga artiklar om hur coolt det är att jobba med den - ur min synvinkel - mest intressanta vetenskapen. Vi behöver inte se finniga, bleka doktorander som berättar varför de tog ut en lic-examen. Gah! Skärpning!

Inga kommentarer: