21 juni 2007

"Att köra miljövänligt suger fett"

Citatet kommer från P J Anders Linders ledare i SVD idag. Först måste jag bara få kommentera på två saker i artikeln - bara för att jag är språkpolis:
1) När någon blivit adlad så är det oartigt att inte ta med titeln "Sir" före namnet. Miss där, Linders!
2) Berätta för mig hur en miljöVÄNLIG bil/körsätt etc ser ut? Jag anser att ordet "miljövänligt" inte bör användas i andra sammanhang än om en dagisklass som är ute och plockar skräp i skogen. DET är miljöVÄNLIGT. Annars bör man använda ordet miljöanpassat t.ex. Jag gissar att min styvhet motsvarar IT-folkets irritation över när människor säger "hårddisk" om den gråa burken.

Anyway.

”Av 10 000 liter får jag ut 10 500 liter biobränsle. Det beror på att jag blandar ut med andra kemikalier, till exempel metanol och kaustiksoda, och får då drygt en liter biodiesel per liter olja. Den har kostat 70–80 cent att producera och jag säljer den i dag för en dollar”, säger Lauri Venøy till Dagens Industris livsstilsmagasin DIego.

Venøy är norrmannen som leker Brad Pitt. Kommer ni ihåg i filmen Fight Club när grabbarna stjäl fett från en fettsugningsklinik och gör tvål av det? Venøys fettfabrik har dock ett avtal med ett amerikanskt (var annars?) sjukhus i Miami - han behöver inte sno det.

Tänk att kunna lösa världens miljöproblem och överviktsproblem i samma flugsmäll! Bilring har fått en helt ny innebörd!

Inga kommentarer: