06 oktober 2008

Till Peter och Jonas


Bröder,

Här kommer ett litet smakprov på Lihkörens höstkonsert i lördags. Jag ska hälsa så mycket till er från alla möjliga håll. Peter saknades på mer än ett sätt; tenorstämmorna var lite svaga denna gång. Förstabasarna klarade sig dock bra, trots avsaknaden av Jonas. (Dock hade detta varit "din" konsert Jonas, med sydamerikanska stycken, tango, cello m.m.)

Många av mina favoriter framfördes, däribland den tårdrypande historien om Musgrave och Lady Barnard. "A grave, a grave..." *snyft*

Ett annat stycke som fick mina ögon att tåras var Hans Lundgrens nykomponerade "Funeral Blues" med text av W.H. Auden.

Programmet såg ut så här:
Si puer... och In taberna... (Carl Orff)
Cantilena/Aria (Heitor Villa-Lobos)
Sin otoño (Beata Söderberg)
Fragancia och Vals i Valparaíso (Evert Taube)
La cucaracha (Trad)
Marry a woman uglier than you (Trad)
O tremsinho (Heitor Villa-Lobos)
Rondes (Folke Rabe)
Gryning vid havet (Hugo Alfvén)
Kung liljekonvalje... (David Wikander)
The Ballad of Little Musgrave and Lady Barnard (Benjamin Britten)
Le grand tango (Ástor Piazzolla)
Funeral blues (Hans Lundgren)
'O sole mio (Eduardo di Capua)
Saltarelle (Camille Saint-Saëns)

Jag filmade också några snuttar, men det verkar inte som om det går att lägga upp så stora filer här på bloggen. Ska se vad jag kan göra.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tjena,

Synd att man inte kunde vara med förstås. Men så är det ibland.

Vore kul om du kunde lägga upp någon liten snutt på bloggen. annars får vi ta det när vi ses nästa gång!

Morsning,
Peter

Jonas sa...

Jag håller med. Det hade varit kul att sjunga, men det händer lite andra saker här nere.

Tack för kommentaren på tangoinlägget förresten! Jag ska meddela universitetet att du tyckte väggen var vacker. (Barda=vägg, barba=skägg) Quandoque bonus dormitat Ulrica!

Ulrica sa...

Klippt från en chatt med min man:

jag: Vad heter spanjoren på ditt jobb? Kan du fråga honom vad "Snyggt skägg!" heter på spanska?
Stefan: Bonita la barda
jag: tack

Vägg, skägg... Jaja, det rimmar i alla fall. Vad petnoga du är, Jonas. (Det kanske f.ö. var en snygg vägg!)

Jag har ännu en gång försökt lägga in en videosnutt, men det går inte. Jag tänkte att jag lägger den via "Google Video" först och sen länkar, men det blev "Failed". Google kanske tyckte att Lihkören var alldeles för sexiga i sina frackar (man får ju inte lägga upp sexvideos och sånt). Nu ger jag upp.

/u