23 oktober 2008

Jag har aldrig sprungit en mil

Jag tror att den längsta sträckan jag sprungit är 7,5 km. (Det du, Sofia!) Däremot kan jag gärna svetta (nej, det är inget ord) mig igenom ett hårt Aerobics 3-pass i en timme och kanske t.o.m. gå på ett pass till efter det. (Det hände några gånger i mitt "förra liv" när jag inte kände för att åka hem...) Så jag tror inte egentligen är det är min kondition som satt 7,5 km som smärtgräns.

Det är inne med löpning nu. Alla de kända svenska loppen (Lidingö, GbgVarvet, Midnattsloppet m.fl.) ökar med tusentals nya löpare från år till år. Jag undrar om löpning är den bästa motionsformen för den moderna människan, som "har lite mycket just nu". Man slipper transportera sig ner till gymmet, slipper ha bestämda träningstider med innebandygänget etc. Löpning innebär att dagens motion inte tar mer än en timme "från dörr till dörr".

Hur som helst är det sjukt tråkigt med löpning, tycker jag. Jag vill ha musik och danssteg när jag svettas, alternativt riktigt tunga fria vikter att kämpa med.

Detta till trots har jag nu bestämt mig för att börja springa, som ett komplement till min andra träning. Jag tänkte t.o.m. bli lite bra på att springa. I och med en viss kroppslig förändring den senaste tiden och ett långt uppehåll med den "hårda" träningen kommer jag att ha "halvmilen på en halvtimme" som första delmål. Sen tänkte jag mig "milen under en timme" som nästa mål och efter det kan jag tänka mig att ställa upp i Tjej-Lidingö eller Tjejmilen under 2009.

Nu behöver jag hjälp från er som springer! Jag behöver tips på vilka skor som är bra, vilka kläder man springer i under hösten/vintern, vad och hur man äter innan ett långlopp (som betyder >7 km för mig), vilken musik jag ska ha i iPod-lurarna (Tack, Jonas!), hur man motiverar sig när det regnar och är 7 grader varmt/kallt, om det är bra med löparband på gymmet, vilka lopp som är roliga att springa, om det är värt att köpa ett löparmagasin typ Runner's World, etc etc...

Jag ska verkligen försöka se till att detta inte bara blir ett projekt som jag startar och inte slutför. Ni får gärna tjata på mig framöver! (Jag är gift med en långdistanskille och jag hoppas få lite "push" och tips därifrån.)

Tack på förhand!

2 kommentarer:

Fia sa...

oj oj oj vart ska jag börja?

Först och främst. Gör ett träningsprogram. Bestäm vilka dagar du ska springa och vilket sorts pass du ska springa (fråga stefan här vad jag menar med det). Då kommer det bli lättare att motivera sig när det regnar ute. Jag sprang igår när det regnade ute (och var kallt och snömoddigt och mörkt). Första 2 minuterna är det svinkallt och äckligt. Sen är jag varm och tacksam för den härliga syrehalten i luften och glad för att jag kommit ut trots vädret.


Börja där.

Ulrica sa...

Tack för alla tips! (Jag har fått en hel del via mail, eftersom det varit något vajsing med kommentarsfunktionen här på bloggen.)

Nu väntar jag bara på att de där obligatoriska 3 månaderna efter förlossningen ska ha passerat så att jag får börja hoppa/springa igen. Jag har börjat gå till gymmet igen, men tar det än så länge lite lugnt. Är f.ö. sjukt sugen på att spela squash igen!! Men som sagt, för en gångs skull ska jag lyssna till barnmorskans förmaningar om att inte börja idrotta (hårt) för tidigt.

/u