04 oktober 2008

Osmos

"Osmos är en transport av lösningsämnen som drivs av en önskan att utjämna koncentrationer mellan upplösta ämnen. Om koncentrationerna skiljer sig åt kan vätskor och lösta ämnen tränga igenom tunna hinnor av oorganiskt eller organiskt material." (På Wikipedia kan ni läsa mer.)

Igår försökte vi idka intelligensosmos genom att gå på en disputationsfest som anordnades av fyra nybakade teknologie doktorer. "Om jag låter Alva (och Stefan) vistas bland 200 mer eller mindre disputerade människor kanske lite diffunderar över i deras hjärnor och gör dem snäppet smartare", tänkte jag. (Själv är jag redan så smart - och ödmjuk - som jag behöver vara.)

Tyvärr har jag ännu inte kunnat se någon bättring. Alva fjärtade i badvattnet i morse och log samtidigt. Inte ett bevis på högre intelligens...

4 kommentarer:

Jonas sa...

Du tänkte inte på att Alva kanske är ett supersmart underbarn. Har du frågat henne? Tänk om hon osmoserade bort lite av sin kunskap till alla de andra på festen. Det kanske var därför hon fes i badvattnet!

Ulrica sa...

Klart att hon är ett underbarn. Helt objektivt alltså.

Stefan sa...

Jag tycker att man ska stötta sin familj, vilket helt tycks ha missats i detta inlägg. Jag, och framför allt Alva, kan inte rå för att vi inte är intelligenta, det är något du får du ta upp med respektive föräldrar.
Vi är dock snälla, vilket jag tycker borde framgå med en mycket större tydlighet, ärligt talat... Skäms på sig, mamman!

/Lätt missnöjd pappa...

Ulrica sa...

Nu har vi precis varit på BVC där distriktssköterskan berömde vårt barn - både på den kroppsliga och den psykiska fronten. Detta innebär att jag nu måste ta tillbaka allt jag sagt och därmed hävda motsatsen.

Det gjorde vi bra, pappan!