22 januari 2009

Operation: Köksutrensning


För några år sedan läste jag en bok som heter "Rensa i röran med Feng Shui" av Karen Kingston. Den handlar om hur viktigt det är att städa och röja hemma så att man kan "befria sig själv från negativa känslor och samtidigt bereda plats för ny och positiv engergi". När det läggs fram på det sättet känns det lite väl flummigt, men det stämmer icke desto mindre. Jag älskar att rensa ut bland badrumsskåp, skafferier och nostalgilådor, men jag vill ha mycket tid på mig och vill inte bli störd under tiden.

Det är ju lite svårt att jobba ostört när jag är hemma med Alva, men jag har ändå börjat med "Operation: Köksutrensning" hemma nu. Vi ska äta ur skafferiet, kylen och frysen innan vi får åka och storhandla igen. Dessutom tänker jag gå igenom varenda liten kryddburk och kasta det som nästan kan gå ut av sig självt.

Idag rensade jag ut gamla konserver. Jag har ett litet miljödilemma angående detta. T.ex. så hittade jag konserverad tonfisk i några burkar. Ni som känner mig vet att tonfisk är bland det absolut äckligaste jag vet och kan knappt vara i samma rum som någon som äter tonfisksallad. Därav kan ni dra slutsatsen att dessa burkar var "före min tid" så att säga och att Stefan borde ha benjutit denna helvetesmat för längesen, enligt både mig och bäst-före-datumet. Miljödilemmat så: Skulle jag öppna burkarna för att släppa ut den stackars fisken i soppåsen för att kunna återvinna metallburken? Nej, jag vågade inte. Detta är alltså dagens miljöbikt. Sorry, Jorden.

Dessutom ska det bli trevligt att få börja på ny kula och anpassa våra kommande skafferier till vår nya "religion", nämligen att äta så rent som möjligt, med så få tillsatser som möjligt. Både Stefan och jag har läst Mats-Eric Nilssons "Den hemlige kocken", som avslöjar både det ena och det andra om de livsmedel vi svenskar dagligen stoppar i oss. Läs den, om ni inte gjort det! (Men var beredda på att lägga om era matvanor efter det.)

Det värsta med köksutrensningen är att vårt goda te snart är slut och jag måste börja dricka Yellow Label och andra påsteer jag hittat bland gömmorna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här med ren mat - ska ni börja koka era egna buljonger och sådant nu? Imponerande i så fall. Fast jag har i alla fall blivit en jävel på köttgrytor sedan jag fick barn.
Ska dock erkännas att det idag blev couscous -kokad i industribuljong - med tomat och lök...inte så avancerat. Inte så lätt alla gånger när Felix rattar på alla spisplattor och sedan vill diska. Hela tiden. Över hela köket. Fast om ett år kanske han är världens bästa kökspojke!
Ses snart!
/Malin