26 januari 2009

Den galopperande detektiven

Ganska nära där vi bor finns en liten damm dit Alva och jag går och matar fåglar ibland. Nu har vattnet frusit till på dammen, men de stackars gräsänderna har ändå ett litet vattenhål att simma omkring i.

Häromdagen var jag en riktig djurvän/hobbypolis à la Ace Ventura. En unge i tioårsåldern hade tagit sig över staketet till dammen och sprang omkring på isen och ömsom kastade ömsom sparkade en fotboll på änderna. Hans två kompisar stod på andra sidan staketet och hejade på. En hel del vuxna personer gick förbi och såg detta, men ingrep inte. Då undertecknad hade kommit fram till killarna hade även fotbollskillen kommit tillbaka över staketet. Jag sa:

-Killar, ni vet att djurplågeri är straffbart va? Hade du varit över 15 år hade du kunnat få böter eller fängelse för det du precis gjorde. (Jag kanske överdrev lite, men jag hade gärna sagt allt med en tysk brytning också, för att låta lite mer läskig. Det har funkat förr i historien.)

-[viker ner blicken] Öh, vadå? Vad gjorde jag?

-Du vet mycket väl vad du gjorde. Jag såg allting. Dessutom är isen väldigt tunn här, så du hade även kunnat ramla igenom. (Det hade varit rätt åt dig!)

-Vet du att det räcker med 4 cm is för att kunna bära en vuxen människa?!

-Nu var det väl inte det vi pratade om här va? Du var elak mot änderna och det är straffbart. Ni har tur denna gång, för jag tänker inte anmäla er. (Tänk tysk Gestapo-brytning.)

Hade jag haft ungens föräldrar framför mig hade jag gjort ballonghundar av dem. Hepp.



(ca 50 sek in i klippet)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Detta påminner mig om när syrran Hanna och jag promenerade i Stockholm (minns inte vilken park vi var i) för några år sedan och några vuxna (!) killinsparkade fotboll på diverse änder och kanadagäss. Vi var dock inte så pedagogiska som du, utan skrek "Va' fan håller ni på med?!". De tyckte att vi var skitlöjliga.
/Malin

Anonym sa...

Anledningen till att det står "killin" och inte "killar" är att Felix kapade datorn när jag skulle publicera kommentaren...

Fia sa...

heja ni! Mer civilkurage till folket. Det kvittar vad man säger tycker jag. Det viktiga är att de märker att det inte accepteras. Även ifall det verkar som att de inte bryr sig så gör det det innerst inne. Ju fler som säger till, desto bättre effekt. Forsätt civilkuragea!

Ulrica sa...

Tack för stödet! Jag kände mig som en tjatkärring när jag gick därifrån, men samtidigt även som en god medborgare. Det som dock fick mig att få lite kalla kårar (förutom det ruskiga vädret) var att Alva ska växa upp bland såna där skitungar. Av erfarenhet vet jag att det inte ens hjälper att sätta henne på fina internatskolor för att "skydda" henne mot dumhet, pennalism, djurplågeri, mobbning eller annat läskigt. Det enda som hjälper är att ge henne en trygghet i sig själv att stå emot sånt och säga ifrån.

Hjälp, vad spännande det ska bli att få uppfostra!

Louise sa...

Stackars fåglar. Bra att du förde ändernas talan där :-) Själv hade jag nog inte varit lika diplomatisk hehe...

Unknown sa...

Hurra! Brafvo!

Snyggt med det där om straffbart!

Skulle nog gjort detsamma i det läget, skitungar har fanimej ingen respekt för nåt nu för tiden! Hrumff!

Mitt biologhjärta klappar extra hårt för djur som far illa. Nästa gång tar du ungen i armen och ber om namn, telefonnummer och adress så du kan ringa och prata med hans föräldrar. Naturligtvis kryddar du med att ringa på direkten.. borde funka om inte snorungen ger dig fel nummer ;).

En annan lösning är att jaga ungen runt och kasta bollen på honom samtidigt som du skriker med hysteriskt gäll röst: "VA? VAD SÄGER DU NU DÅ ÄR DETTA ROLIGT VA? ÄR DET ROLIGT VA?!

Se upp för snubbarna i vit rock bara, du bor ju nära sjukhuset .. :)

Ulrica sa...

Åh... nu har jag fått så mycket bra tips och stöd från er alla att jag nästan önskar att de gjorde om det, så jag kan få prova mina nya "uppfostrar-moves"...

Kowabunga!