11 januari 2009

Ny dator


Jag vill ha en ny dator. Min laptop (som för övrigt inte var min utan Jonas, fast det var nog mammas ändå...) fick pensionera sig när Stefan och jag slog våra påsar ihop och så har vi samåkt på hans Sony Vaio. En bra dator förvisso, men det känns alltid som om jag lånar den. På något sätt känns det som att låna någon tjejkompis trosor. De må vara nytvättade och fräscha, men det känns ändå onödligt personligt.

Nu har visserligen inte Stefan och jag några datorhemligheter för varandra (vad jag vet), men jag känner ändå att det är dags för Ulrica att införskaffa en egen dator. Den sista jag ägde - och som för övrigt inte heller var min egen utan familjens gamla - var den 486:a jag fick med mig när jag flyttade hemifrån 1996. Åren däremellan har jag samåkt och således "förlorat datorn i en separation", så att säga.

Nu behöver jag tips på vilken dator (laptop) jag ska köpa. Vad kostar en bra nuförtiden, var är bästa stället att inhandla den på, etc... HJÄLP!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Antar att det är en laptop du är ute efter...
http://www.apple.com/se/macbook/

Ulrica sa...

Shit, Sudden! Jag blev helt kär i den! Det känns som att komma ut ur något slags Mac-garderob.

Fast jag skulle i så fall behöva lite MacUtbildning av er äppelfantaster. Jag vet ju inte ens hur man gör snabel-a på en Mac...

Stefan sa...

Jag kan inte annat än hålla med Sudden, även om jag sagt annat tidigare. Det är onekligen det bästa som finns, i den snyggaste förpackningen också...
/the husband...

Ulrica sa...

"Det bästa som finns, i den snyggaste förpackningen"... Jag trodde det var jag som gick under den benämningen, älskling. Inte en dator. :-(

Fia sa...

Ja, köp en mac - det är vi på gång att göra. Men vi kommer att köpa en imac, en såndäringa dator som har själva modermodemet inbyggt i skärmen. Riktigt snygg. Jag kan inte heller mac, men johan är ute efter garage band, och jag efter bildbehandlingsprogrammet aperture. och jag är ruskigt trött på windows som bootar långsamt, tänker långsamt och stänger av sig (ibland, om den inte hade något viktigare för sig för då stänger den inte av sig förrän batteriet tar slut) lååångsamt. Däremellan prioriterar den alltför ofta sina egna små projekt före mina kommandon. och skönt att slippa alla virus. Dessutom är allt snyggare med mac. Livet blir helt enkelt bättre tror jag.

Ulrica sa...

Åh, "Modermodemet"... Det var längesen jag hörde det. Var tvungen att surfa upp bilden igen.
http://erik.tjernlund.net/slask/tmp/modermodemet.jpg

Klassisk! Nästan i nivå med den här gamla klassikern:
http://www.lytes.se/wp-content/uploads/2007/09/barntillverkat.jpg