07 januari 2009

För helvete!

Nu räcker det. På riktigt alltså. Skärp er!

Varför tycker jag att det känns som om vi lever på medeltiden eller vikingatiden när jag läser tidningarna nuförtiden? Det är på den barbariska nivån kriget i Gaza ligger på, anser jag. När de nu t.o.m. bombar skolbyggnader har de nog passerat alla etiska gränser som finns. Nej, jag är inte pro-Palestina. Och inte heller pro-Israel. Det här är ingen tecknad barnfilm där man lätt kan se vem som är OND och vem som är GOD.

På tal om GOD förresten, vad krigar de om? Vem som tror på den ena eller andra guden. (Eller var det egentligen samma gud fast olika profeter?) Moget. Jodå, det måste väl helt klart vara värt 160 barnaliv (sen den 27 dec-08). För helvete!

Jag och Stefan läser nu "Illusionen om Gud", en bok skriven av den framstående vetenskapsmannen Richard Dawkins. Dawkins lyfter fram fördelarna med ateism och visar på all den skada som religionen och tron på Gud har lett till. I dagarna har jag väldigt lätt att skriva under på allt han säger.

Underbar huvudet-på-spiken-kommentar (del 2):
"You know, you just don't criticize religion. Why don't you? Because you don't."

Vi har lärt oss att vi måste respektera folks religioner. Så är det bara. Om de inte vill ta i strömbrytare på lördagar måste vi säga: "Jag respekterar det." Om de vill stena sina fruar till döds måste vi säga: "Jag respekterar det." Men om jag säger att jag tror på Tandfen eller Påskharen eller det Flygande Spaghettimonstret och att jag därför måste spotta på korta människor på onsdagar, så skulle ni alla tycka att det var en tokig olat jag hade. Eller hur?

DEL 1

DEL 2

Inga kommentarer: