01 januari 2009

Om jag inte äter godis på ett år får jag 3000:-


Mina kusiner (15 och 12 år) klarade sig hela 2008 och fick 2000:- av sina föräldrar. Stefan och jag vill inte vara sämre, så vi har nu avgivit ett gemensamt nyårslöfte att hålla oss ifrån snasket under hela 2009. Klarar vi oss ska vi ge varandra 3000:- var!

Dock hade vi en liten brasklapp som sa att vi får äta upp allt godis som finns hemma i dagsläget. När Linda kom och hälsade på häromdagen hade hon inte bara med sig lilla söta familjen utan även en låda med Raffaellos till mig! Hon kom ihåg efter alla dessa år att det är mitt favvogodis! (Du är en ängel, Li!) Den lådan stod alltså hemma idag när vi kom hem från nyårsfirandet i Stockholm och har nu inmundigats mycket andaktsfullt medan vi kollade på "Horton hears a who". Nu är det således slut på allt godis hemma; let the games begin!

5 kommentarer:

Jonas sa...

2 år för mig nu. Inget godis, ingen läsk, inga chips... däremot nötter och choklad (nåt måste jag ju ha!)

Jag vill inte skryta, men att få 3000:- för nåt som egentligen bara är bra för en själv borde ju inte vara svårt!

Lycka till!

Ulrica sa...

Ja, ja... du ska alltid vara bäst...

Dock är du inte så smart. De där tretusen kronorna är ju egentligen bara på skoj, fattar du väl? Om jag ger Stefan 3000:- och han ger mig lika mycket... ja, du fattar. Vi var tvungna att vara lite värre än kusinerna, därav tre istället för två tusen. :-)

Jonas sa...

Aha! Så långt tänkte inte jag. Jag visste inte att det skulle jämna ut sig till slut. Jag är som du vet lite trög när det kommer till matte.

Nu ska jag hjälpa brorsan packa färdigt. Han åker snart.

/J

Fia sa...

Svårt att definiera godis. Choklad tycker jag egentligen är självklart godis Jonas. Men det är ändå imponerande att undvika allt annat. Men ska ni få äta chips, ostbågar, pannkakor, jordgubbstårta, dumlemuffins, jordnötter, osv?

Ulrica sa...

Ja, vad är godis och vilka regler har vi...? Svår fråga. Allt som kan klassas som "efterrätt" eller "bakverk" är ok, såvida vi inte köper en hel bullkrans och sätter i oss i brist på annat socker. Då är det fusk. Tuggummi är också ok, men inte HubbaBubba. :-)

Choklad är, som Sofia skrev, också godis, så det går bort. Typ. Varm O'boy i termos i minus 15 grader var ok på vår vinterutflykt häromdagen.

Chips och ostbågar hittar ni väldigt sällan i vårt skafferi, så det har vi inte ens tagit ställning till. Det är nog ok att käka lite om vi blir bjudna på det...

Tja, där har ni alla våra tydliga regler. Klockrent alltså! Måste bara berätta att det gått hela 6 dagar på det nya året och jag har inte ens sett åt en godisbit. Det här kommer att bli hur enkelt som helst! Nästan som att sno godis från ett barn! ;-)