30 maj 2007

Saker som imponerar


Då och då hamnar jag i situationer då jag känner sig lite ”off”. Att jag inte sett Gudfadern-filmerna är ett sånt exempel. Vissa saker bara ska man ha gjort. Det är inte så värst häftigt att ha gjort det, men det är nästan norm att man har. Under 90-talet skulle man t.ex. back-packa och hoppa bungy jump. (Inte gjort.)

Nu i trettioårsåldern slås jag av hur många av mina vänner som gör/har gjort Den Svenska Klassikern. Sammanlagt 42,3 mil späkning, om ni frågar mig. Själv har jag cyklat Tjejvättern på 9 mil ett antal gånger, vilket jag är rätt nöjd med. Dessutom har jag späkt mig genom Vårruset (också kallat Musruset) på hela femtusen meter alldeles för många gånger. När jag sportar vill jag göra det hårt, tufft, intensivt och snabbt. En hård squashmatch på 45 minuter är alldeles perfekt!

Nu till annat som imponerar.
Jag har funderat över ”Onödiga Saker Att Kunna Utantill Men Som Trots Allt Imponerar på Folk”:
1) 13 första staterna i USA
2) 7 dödssynderna
3) Sveriges största älvar/vattendrag och i geografisk ordning
4) Sveriges regenter med ungefärliga årtal
5) Alla världens huvudstäder och valutor
6) Namnen på alla aktuella ministrar (med partitillhörighet)
7) Latinska namn på alla Sveriges träd (en av de sakerna jag lagt ner 250 000:- i studieskulder på att lära mig)

I rätt många sammanhang kan man komma undan som allmänbildad och smart om man kan säga att ”Ja, drottning Kristinas far Gustav II Adolf ville ju verkligen ha en son, och därför uppfostrade han henne som en kille. Måste väl ha varit runt 1630-talet nånting…”

Eller ”Rönn och oxel är ju släkt, eftersom de båda heter Sorbus som släktnamn.”

Som sagt – vilken dag som helst kommer de på att jag bara är en bluff.

Inga kommentarer: