18 maj 2007

När ska de komma på att jag bara är en bluff?


Det är kristiflygarhelg. Ännu en löjlig helg, som ingen egentligen vet varför vi firar. Vissa har klämdag (ett ord som bara finns på svenska), andra inte. Vi som HAR squeeze day och befinner oss på norra Öland, har faktiskt fått en försmak av sommarsemestern. Pulsen går ner, solen lyser som vanligt här i Byerum, solen sänker sig sen i långsamma dekadanser, orkidéerna blommar och man tänker inte alls på jobbet, mer än kanske i förbifarten. Eftersom min blogg heter "...och klimatförändringar" bör jag väl kanske kommentera en sak på tal om detta. Orkidéen krutbrännare, en av de allra sötaste blommor jag sett, blommar ovanligt tidigt i år. Visst, slumpen, naturliga variationer m.m. - jag vet - men jag vill i alla fall bara göra en liten observation...

På tal om biologi och att inte tänka på jobb så kom några bekanta till mor och far förbi idag. De frågade vad jag pysslade med och svaret "miljökonsult" fick som vanligt kommentaren "Oh, vad intressant!". En av amerikanarna som var med frågade mer specifikt om jag höll på med this and that... och visst, sånt kan jag men man är ju inte expert på något egentligen. Mamma sa att jag visst var expert, och det är väl något en förälder måste säga kanske.

Nu till min egentliga spaning. När ska alla komma på att jag egentligen bara är en bluff? Vad är det som gör en expert till en expert och varför tycker folk att det går bra för mig på jobbet? Jag vet att det låter som om jag har dåligt självförtroende, men det har jag verkligen inte, jag undrar bara... Varje månad när lönen kommer som den ska, kan jag pusta ut och tänka att jag lurade dem den här månaden också. Ja, jag överdriver lite, men när man kommer från 5 års studier och 4 års anställning på universitetet ligger det fortfarande kvar att "bedrifter" och "prestationer" bedöms utifrån antalet vetenskapliga artiklar och doktorshattar. Jag har inte skrivit någon vetenskaplig artikel på år och dar och därför känns det lite tomt på något sätt. (Oj, smög det sig in en underliggande önskan om att forksa här - mitt i bloggen?! Tja, vi lägger det på hyllan så länge. Jag avfärdar inget.)

Det är en miss att bostadsrättsföreningen skaffat fritt trådlöst bredband hit. Jäkla Internet som letar sig till alla smultroställen och smutsar ner den surffria zonen! Vi som inte har nån karaktär trillar ju dit direkt och tycker att det är "fantastiskt" att vi kan kolla mail och skriva blogginlägg även under semestern. Skit.

2 kommentarer:

Fia sa...

Jag förstår känslan. Men det är väl så att det är en helt annan sak att arbeta än att studera/forska. Du behöver nödvändigtvis inte lära dig massa nya saker/få fram nya saker för att göra nytta.

Kommer du ihåg Wolf i Pulp Fiction? När de hade råkat skjuta huvudet av en kill i baksätet på bilen så ringde de Wolf - för han kunde fixa allt. Det visade sig att det Wolf gjorde var inget revolutionerande. Han kom och styrde upp lite bara - projektledde städandet av blod och likdelar.

Så kan jag känna mig ibland. Att jag får mest cred för det som är absolut enklast. Och de skitsvåra saker som jag gör är det ingen som ser.

Ulrica sa...

Får se om jag förstod dig rätt; du anser att jag ÄR en bluff och borde skjutas i huvudet. Dessutom gör jag ingen nytta medan du får en massa cred för alla de skitsvåra saker DU gör. Du anser att jag lika gärna kan börja samla likdelar istället...

Tack så j-a mycket! ;-)