04 mars 2007

Vårens skåneturné har börjat!

Alldeles nyss såg jag en flock grågäss genom mitt fönster på tåg 533 ner mot Helsingborg. Det är lite löjligt att jag fortfarande blir glad av att se grågäss.

Det måste ha varit 1998 jag var nere i Grünau, Österrike, för att göra en b-uppsats på grågässhanarnas uppvaktningsbeteende. Så här i efterhand måste jag säga att de veckorna i den lilla byn uppe i Alperna nog var en av de starkaste och mest lärorika perioderna i mitt liv. Man har några såna milstolpar i livet.

I vår kommer jag att vara nere i Höganäs/Mölle fem gånger à 3-4 dagar. Som tur är tar min helsingborgskollega fem pass hon också, annars hade jag i princip bott här nere i vår. Det sägs att Mölle (ska hålla utbildning på nån konferensanläggning där) är otroligt fint. Förra året mötte jag våren i dalahålan Långshyttan, i år blir det i en kustby i Skåne. Det är inte så tokigt att vara biolog trots allt.

På tal om det läste jag i fackets tidning att bara 50% av biologerna (som gick ut för några år sedan) har "biologjobb". Jag har blivit ombedd av biologstudenterna på universitetet att komma på deras "pepp-afton" och prata om mitt jobb och biologers möjlighet att få jobb. Vad sjutton ska jag säga?! Allt handlar ju om kontakter, intressen och hur duktig man är på att visa framfötterna. Inte vilka kurser man läst - eller...? Det är väldigt smickrande att de vill att jag ska komma, hur som helst.

GI-projektet rullar vidare. Idag har jag visserligen ätit både två hårdbrödmackor, spenatpasta och en bakad potatis, så helt "kolhydratfri" är jag inte (vilket jag inte måste vara heller), men idag var det mer än vanligt. Jag mår fantastiskt bra i alla fall!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Läste precis din blogg av en slump. Jag är en nyutexaminerad biolog, är just nu arbetssökande. Satt desperat och googlade efter biologjobb när din blogg dök upp bland sökresultaten. Får man fråga, hur lyckades du med en karriär inom biologi? Jag är verkligen nyfiken och behöver tips och råd. Tack för en trevlig blogg /Hanna

Ulrica sa...

Hej Hanna!
Vad kul att du läst min blogg och uppskattar den! Tack!

Angående din fråga om "karriär inom biologi"... Jag tror att det är viktigt att sätta upp delmål, men att samtidigt ha ett "om 10-år ska jag jobba som XX"-mål. Jobba med det du tycker är roligt att göra; det kommer att göra att du brinner för ditt jobb och det ger goda referenser.

Min familj tyckte nog att jag skulle bli civilingenjör (många i släkten är det), men jag var naturintresserad, scout etc, men även väldigt mycket "teaterapa" och duktig på att stå framför folk och prata. Nu jobbar jag alltså mycket med utbildning inom miljö och arbetsmiljö, dvs de intressen jag hade som ung fast i något slags jobbtappning. Jag hade aldrig gjort mig bra som ingenjör. :-)

Lycka till med jobbsökeriet och skriv gärna och fråga mer om du undrar. Det här var nog inte riktigt det svaret du ville ha, men kanske en spark på vägen? /Ulrica