01 mars 2007

Hur stort strå måste jag dra till stacken?

Jag är mäkta trött på att klimatfrågan har fått två läger!

Antingen måste man vara för IPCC-rapporten, eller så måste man vara emot. Visserligen kommer inte hela rapporten förrän i sommar, men det som hittills rapporterats i form av en "Summary for Policymakers" väcker tillräckligt med känsliga spröt i samhället.

Som miljökonsult förväntas man alltid vara insatt i alla frågor kring vår miljö, vilket förstås är en omöjlighet. Framför allt är det en vetenskap i sig hålla reda på alla förkortningar; BAT, MLS, IPCC, MKB, DDT, R22, HU, PPP, EDD, HCFC, CRS, LCC osv. För att inte tala om PCB, som ÄNTLIGEN (idag) fått sin alldeles egna förordning efter hundra års petande! Tack för det, regeringen!

På tal om regeringen så kommer jag att åka och skaka hand med Freddy och Andy på onsdag. (Mer kända som Fredrik Reinfeldt och Andreas Carlgren, miljöministern.) Det ska bli intressant att höra deras ståndpunkt.

Åter till det där med de två lägren. Folk har för svårt att sätta sig in i och förstå globala problem. Det är inte så konstigt. Vi är otroligt egoistiska varelser och tur är väl det för annars skulle vi inte existera.

Det jag menar är att vi alla måste finna vår egen drivkraft i miljöfrågorna. Villaägare är den mest miljötänkande gruppen av alla i Sverige, pga att det tydligt syns i plånboken om du använder energisparlampor, vädrar effektivt, eller spar på varmvattnet.

Själv får jag förstås en kick av att jobba med en så "het" fråga nuförtiden; det är en drivkraft i sig. Kunskap skapar engagemang. Jag kan absolut inte säga att jag kan hålla med Al Gore i allt han gör och säger, men har har sagt en sak som verkligen fått mig att tänka till. Han sa att han inte vill att hans barn och barnbarn ska fråga sig om ett antal år varför Al Gores generation inte försökte göra något åt klimatförändringarna, trots att de visste - redan på 80-talet, enligt Axelsson - hur det skulle kunna lösas.

Men hur duktig miljönörd måste man vara? Idag åt jag thaimatsbuffé där de friterade räkorna kändes som scampi, fast först inne i min mun. Och så tog jag bensinbilen till jobbet... Fast igår köpte jag energisparlampor till mina myslampor för trehundra spänn. Nu behöver jag inte byta glödlampor på 2 år, och skulle någon gå sönder inom den tiden, får jag en ny tillbaka.

Om jag får en godhetskänsla - på samma sätt som när man köper det Rosa Bandet - av att köpa KRAV-ägg, är inte det en hållbar drivkraft i sig...? Måste jag vara för eller emot IPCC's senaste rapport för att kunna vara miljökonsult?

Inga kommentarer: