06 mars 2007

Utnyttjar jag mina kontakter?


Jag började fundera över mitt föredrag för biologstudenterna idag på tåget. DN hade en bilaga om högskolevalen m.m. och däri fanns bl.a. en artikel om det där med kontakter. En av fyra får jobb genom arbetsförmedlingen, stod det. Dvs tre av fyra genom vänner/bekanta/kontakter.

Själv har jag aldrig fått nåt jobb jag sökt utan bara fått jobb jag inte sökt. Alla mina jobb jag haft, sen examen, har jag fått via kontakter.

Min väninna - låt oss kalla henne Britney - kom också med en mängd goda tips till de stackars små studenterna som inte har en aning om vad som väntar dem efter examen. Hur skriver man egentligen ett bra personligt brev? Hur upptagen är en rekryterare och varför ska man/ska man inte ringa dem? Kan man få jobb trots ett felstavat CV? Varför ska man vara trevlig på fester? Dessa och många andra frågor fick jag fantastiskt bra svar på. (Tack!)

Den stora frågan är nu bara: Lever jag som jag lär? Utnyttjar JAG mina kontakter till fullo? Är jag trevlig på fester och tänker "Kontakt-ragg" när jag pratar med folk?

Nja... Jag vill mena att jag fått mina jobb samt konsultuppdrag mycket pga min kompetens och min "trevlighet", men jag säljer absolut inte så mycket som jag skulle kunna göra. Inte på det där systematiska sättet i alla fall. Det tål att tänkas på.

I natt drömde jag om att jag var ihop med Henrik Larsson, och bröderna var rätt så imponerade av min "fångst", kan man säga. Drömtydningen lyder: 1) sluta titta på fotboll på tv 2) jag åkte förbi Henkes lilla nätta villa i Hbg igår 3) bli ihop med nån kändis som imponerar på familjen ;-)

Over and out.

Inga kommentarer: