12 mars 2007

Får man skryta?

Jag undrar helt generellt: får man skryta i Sverige?

Idag hade vi avdelningsmöte på jobbet och chefen framhöll visa personers framgångar den senaste tiden. När en av dessa personer fortsatte att förklara hur situationen var gick det plötsligt över från beröm till skryt. HELT OK, tycker jag! Men det kändes som om några runt bordet tyckte att det kändes olustigt. Kanske är vi inte vana vid skryt i Sverige.

Det blir så tydligt när man jobbar för en engelsk firma (med stora influenser från USA också), då det på intranätet kommer diverse blänkare från både de svenska och de globala kontoren. Vi svenskar skriver om "IT-staben meddelar om..." medan engelsmännen meddelar hela världen om alla "outstanding" ordrar de dragit in. (Nu överdriver jag förstås lite, men generellt sett så är det så.)

På sverigekonferensen för nån månad sen råkade det bara komma upp - by the way - att umeåkontoret blivit utsedda till Årets Konsult i kommunen (typ). F-n!! Kom igen!! Sträck på er!!

Jag skulle vilja skrapa fram den lilla amerikanen jag har inom mig och skryta mer än vad jag redan gör, men då skulle jag verkligen inte ha några svenska vänner kvar känner jag, så mycket som jag redan framhåller mig själv.

Varför har svenskarna den inställningen att "det blir automatiskt bättre för mig om det går dåligt för nån annan"? Jag är trött på sånt!

Idag blev jag bjuden på middag och hockey av min bästa kund - bara för att de var så nöjda med mina insatser. Attans vad bra jag är! Det ska jag leva ett tag på, gå omkring och vara glad och sprida glädje omkring mig så att andra blir glada. Så de' så!

Inga kommentarer: