01 december 2012

Hur jag blev verkställande direktör

En [fiktiv] anställningsintervju för ett jobb som VD i organisationen Melin & C:o.
- Har du någon tidigare erfarenhet av att jobba med två barn 24 timmar om dygnet?
- Nej.
- Hur är dina matlagningskunskaper?
- Jag vet var man köper bra sushi. Och så kan jag baka polkagrisbiscotti.
- Kan du laga kläder?
- Varför då? Är de trasiga?
- Kan du tänka dig att avstå Egentid under ett par år framöver?
- Helst inte, nej.
- Är du duktig på att ta hand om män?
- Givet min historik, nej.
- Inredning är något som varje familje-VD gärna ska tycka är spännande. Hur ställer du dig till det?
- IKEA?
- Att ansvara för en hel organsiation innebär även ett visst ekonomiskt ansvar. Har du några universitetspoäng i ekonomi eller kanske i alla fall lite matematik?
- Ja visst. Fem poäng matematik för biologer.
- Vi kommer eventuellt att flytta vår verksamhet utomlands under några år. Kan du tänka dig att följa med då?
- Japp! Men bara om det blir till Kanada. Jag är lite kräsen, serru.
- Jo, vi har väl förstått det... Vi återkommer med ett svar angående anställningen inom kort. Vi ringer dig. Ring inte oss.

Inga kommentarer: