26 november 2012

SWEA's Swedish Christmas Festival i Toronto

SWEA Toronto anordnar varje år (trettionde året i år) en julbasar. Jag är rätt nöjd att vi hann vara med på den i år, med några dagars marginal! Några veckor innan vi stack till Kanada blev jag medlem i SWEA och jag inser nu att vi kommer att ha mycket utbyte av dessa kvinnor och deras familjer. Det verkar vara relativt många familjer med sverigeanknytning i GTA (Greater Toronto Area, motsv Storstockholm). Här finns även en aktiv svensk kyrka samt ett par olika svenska skolor (dock ej heltidsskolor, som jag förstod det). 

Jag har ju upplevt detta några gånger tidigare, fast via mamma och pappa. Julfirande på norska kyrkan i Kobe, SWEA-fest i Barcelona, julbasarplaneringsdiskussioner med mamma i Tokyo m.m. Men nu är jag alltså här själv. Utan föräldrar. Tur att de, och bröderna också för den delen, lärt mig hur man flyttar utomlands! Tack!

Vår äldsta prinsessa fick bära min gamla folkdräkt som mormor sydde åt mig för många år sen. Alva är lite yngre än vad den egentligen är tänkt för, men det gick bra ändå och hon stal verkligen showen idag! Många kom fram och ville ta kort på henne och även om hon spelade lite blyg tror jag att det var en viktig stund för henne att få vara i centrum ett tag. När man inte kan språket i ett land blir det lätt så att man hamnar utanför rent generellt. Idag förstod hon både språket och fick uppmärksamhet; inte undra på att hon somnade som en prinsessa ikväll. Dessutom fick hon äta svenska köttbullar till lunch! Mamman och pappan fick dricka julmust och äta gravlaxmacka. Konstigt att man efter bara en knapp vecka utanför landets gränser börjar uppskatta de svenska sakerna så mycket. Dock köpte vi inte någon flaska BOB's jordsgubbssaft för $7.50 eller Wettextrasor för $5/st. Där går gränsen. Så mycket längtar vi inte hem.

Julbasaren låg för övrigt inne i centrala Toronto, så vi passade på att prova GO train (pendeltåget) dagen till ära. Fantastiskt smidigt och idag hade de dessutom rabatt för det var Grey Cup (CFL, am football) idag. Jag lär mig så mycket nytt varje minut och jag måste säga att mycket talar för att vi kommer att trivas alldeles förträffligt här under de kommande åren! (Om de nu bara kunde se till att skaffa lite vettiga Wettex-trasor till det här landet... Det önskar vi oss i julklapp förresten!)

Här är dagens bildskörd.
Alva i centrum. En annan hälsingedräkt i bakgrunden. (För visst är det väl Bollnäs jag har, mamma?)

EUUD = Eva Ulrica Ulfsdotter

Köttbullar!

Julpyssel

Tjejerna lyssnar på fin körsång av The Toronto Swedish Folk Singers. Kanske man ska gå med...?

Vad är oddsen att träffa någon man känner när GTA har 9 miljoner invånare?! Ankis bror Erik med familj sprang vi på.

"Mamma, varför pratar de på engelska men sjunger på svenska?" Ja du, Alva. Nästa år sitter du där själv och gör samma sak.

Alva fotar mor och syster. Observera SWEA-haklapp från mormor Agneta.

The Toronto Folk dancers

Så här glad blir man när man precis haffat den sista påsen lussekatter vid brödförsäljningen. CN Tower i bakgrunden.

5 kommentarer:

Agneta sa...

Så roligt att det blev så lyckat för er på SWEAs Swedish Christmas Festival i Toronto och att ni fick ha folkdräkt, SWEA-hakklapp, äta köttbullar, träffa bekantas bekanta och köpa sista påsen saffransbullar. Bra jobbat för att vara första helgen i nytt land! Ni får 5:a, A+ eller MVG och Stjärna!
Jag tror att det är Bollnäs-dräkten Ulrica - man kan ju alltid kolla på nätet om man har tid.
Jag håller tummarna för er!
HELA TIDEN tänker jag på er!
KRAM till er allihop - jag skickar lite japanska Wettextrasor i julpaketet // mormor Agneta

Agneta sa...

Haklapp heter det eller kanske hacklapp!

Kerstin sa...

Roligt att ni verkar ha det så bra!! :) Fina bilder och så söt Alva! Hoppas ni fått en bra start på veckan!
kramar från Linköping

Ps. På bild 5 tycker jag det ser ut som att du har snaggat halva huvudet! Riktigt coolt!! men jag gissar på att det är en solfläck som agerar synvilla. (??) :)

Anonym sa...

Vad kul att ni kunde vara med på detta! Skönt att få lite svensk julkänsla trots att ni är långt borta!

Kan även tipsa om att På Spåret dragit igång igen för säsongen! Det är ju ändå det första tecknet på att julen närmar sig. Riktigt svårt första avsnitt!

Kul att se på bilder också!
Kram!

/Gissa vem :)

Ulrica sa...

"På spåret"... :-( Den som ändå kunde se det... (SVT Play spärrat här.)