12 december 2012

Första tentan på nästan 12 år...

En av de enklare frågorna i övningsprovet...
Nu får ni hålla tummarna för att det går bra för mig imorgon. Runt lunchtid ska jag nämligen skriva körkortsteoriprovet här i Kanada. Sitter för tillfället och läser Driver's Handbook så ögonen blöder, medan S kollar på det sjuka TV-programmet Storage Wars och tjejerna äntligen somnat. (Hur gör förresten småbarnsföräldrar som pluggar på universitetet?! Eloge till dem!)

Lite då och då tar jag min smartphone och gör ett övningsprov på min körkorts-app och de senaste fyra gångerna har det stått "You Pass!". Känns ju bra.

Några - hittills upptäckta - skillnader i trafik och trafikregler mellan Sverige och Ontario (vår provins) är:
1) Mängden bilar. Stockholmstrafik i rusningstrafik känns som småpotatis. Vi är OERHÖRT glada att Stefan har hemmakontor!
2) Vänligheten. Ontariobefolkningen är snällare rent generellt, vilket även gör sig gällande i trafiken.
3) Man får svänga höger vid rött ljus, vilket jag trodde skulle vara svårt att anpassa sig till men som är oerhört praktiskt. Dock har jag hört att mängden olyckor med fotgängare tyvärr ökar när man inför en sådan regel. Man blir mer uppmärksam på att kolla trafiken som kommer från vänster att man glömmer bort fotgängarna på övergångsstället.
4) Säkerheten först för barnen. Området runt skolbussar, övergångsställen, skolområden m.m. är skyddade med blinkande ljus, nedsatt hastighet (med blinkande ljus på skylten), skolpoliser (mammor med flaggor), skyhöga böter och risk för fängelse. 
5) Left-turn lanes. Dvs en tredje fil i mitten för alla som vill svänga vänster från båda hållen. Känns säkrare än våra svenska, ofta olycksdrabbade, vänstersvängar.
6) Högre tolerans för alkohol. Alkoholhalt i blodet får vara högst 0,8 promille. Man kan ta sig både en och annan hutt. Känns inte helt säkert att veta om detta när man kör på fredag- och lördagkvällar.
7) Däremot får man inte prata i mobiltelefon utan hands-free

Imorgon ska förresten bilhandlaren ringa tillbaka till oss och fråga om vi bestämt oss angående bilen. Det har vi. Varför känns det så pirrigt att köpa bil i ett annat land? Återkommer med rapport... Tycker ni inte förresten att det vore lite roligt om S satte en stor rosett på bilen och körde hem den till huset runt julafton och så kommer jag ut och spelar helt överraskad. Snacka om att göra ett roligt första intryck på grannarna! Fniss.

Nix, måste plugga vidare. Det var alldeles för längesedan jag tentade, så jag har glömt hur man stavar till disciplin...dissiplin...dicsipline...desciplin...

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Lycka till! Det går säkert galant! :)

Stefan sa...

GRATTIS älskling!!!

Agneta sa...

Det här blev faktiskt lite roligt att läsa Ulrica. Först blev jag jättenervös och orolig och tänkte HJÄLP nu måste jag hålla tummarna och bara gå och tänka på att det ska gå bra för dig på provet! Även den första kommentaren från Kerstin gjorde mig lite nervös. Men sedan, som genom ett trollslag, insåg jag vid Stefans kommentar att jag inte behöver vara ett dugg orolig längre! Puh - tack för det! Då kan jag bara gratulera till ett väl genomfört och godkänt körkortsprov Ulrica! Stort GRATTIS Från mamma PS. Kör försiktigt! DS.

Ulrica sa...

Nej, mamma, jag har inte tagit körkort. Än. Bara skrivit teoriprovet. Nu har jag ett G1-körkort som det kallas här. Det innebär att jag, om jag inte hade haft mitt svenska körkort, bara hade fått köra med max en passagerare i framsätet, som haft körkort i >4 år. Övningskörning med andra ord. Men nu har jag ju mitt svenska körkort som är giltigt någon månad till. Sen gäller det att jag kör som en gud på uppkörningen 9 jan. DÅ ska ni hålla tummarna.