15 februari 2010

Första dagisdagen


På allmän begäran och för eget kom-ihåg kommer här dagens rapport från första inskolningsdagen på dagis. Jag önskar att jag kunde tagit fler kort, men i och med bloggande och facebookande och allt sånt bad personalen mig att inte ta kort på de andra barnen. Jag kan väl tycka att det är lite att ta i. För några år sedan skrev jag om "trygghetsnarkomani" och det här går under samma tema, kan jag tycka. Min plan var faktiskt att ta kort på de andra barnen och sen göra en blädderbok åt Alva så att hon kan "plugga in" vad barnen heter. Så mycket för den pedagogiska planen...

Men, men, nu ska jag verkligen inte sänka dagiset eller personalen på något sätt. (Jag förstår de där pedofilriskargumenten helt och fullt.) Vi hade ett par mycket trevliga timmar där idag och det verkar som om Alva kommer att trivas mycket bra. Stefan och jag har nu på kvällen läst igenom förskolans verksamhetsplan m.m. och jag gillar deras tankar kring tysta leksaker (inga hårda klossar, inga barnvagnar som bidrar till spring m.m.); utomhusvistelse så mycket som möjligt; pedagogerna som gärna är med i leken istället för utanför; Ateljé-rummet där målning, snickeri och annat kreativt skapande utövas etc. Dagiset öppnade i april 2009, så allt är nytt och fräscht och det finns tillräckligt med leksaker. Jag var annars rädd för att det skulle vara lite spartanskt och opersonligt, men så är det alltså inte.

Om jag måste vara skeptisk till något så är det att maten kommer från kommunens storkök (det som alla skolbarn får), men det betyder inte nödvändigtvis att det är dålig mat.

Så här ser inskolningsveckan ut.
Imorgon 9-15: Jag ansvarig för Alva.
Onsdag 9-15: De ansvariga för Alva. Jag med hela tiden.
Torsdag 9-15: De ansvariga för Alva. Jag sitter längre stunder i personalrummet.
Fredag 9-15: Jag får åka iväg under större delen av dagen.
Nästa vecka: Jag lämnar, men måste kunna komma på kort varsel.

Det här kommer att bli bra.



2 kommentarer:

Agneta sa...

Wow, det låter ju jättetrevligt! Jag tror också att det kommer att bli jättebra!
Glöm nu inte bort vad jag har sagt om kläder och skor osv. Kosta på Alva BRA, PRAKTISKA plagg/skor som är lätta att ta på! Ha flera uppsättningar av t.ex. regnställ, stövlar, mokasiner osv. så att ni inte blir stressade över tvätt och torkning.
I värsta fall får väl mormor komma och komplettera! Kram // mormor

PS. Hur är det med märkning av kläder? DS.

Hedvig sa...

Hur går det med inskolningen? Jag vill ha uppdatering av bloggen :-)