27 februari 2010

Ur-hand-i-mun-undersökning

Här till höger jag har nu lagt till en liten undersökning, där jag vill att ni kryssar i lämpligt alternativ. Jag får lov att blogga om resultatet sen, men det som framkallade den aktuella frågan - Varför handlar du den 25:e? - var min reflektion efter torsdagens handling på köpcentret Tornby (Lkpg). Jag kom dit vid 13:30 och då var det tjockt med folk. Jag kunde inte för mitt liv förstå varför. Sportlov visserligen, men ja... jag hade varit i Tornby i måndags också och då var det inte så mycket folk.

Sen slog det mig att det var den 25:e. Jantesvensk som jag är skämdes jag över att min buffert gör att jag slipper tänka på löningsdagen som den dagen då jag äntligen kan köpa något annat än nudlar. Men så slog det mig att det stod rätt så fina och dyra bilar på parkeringen och att alla som handlar idag inte egentligen behöver göra det.

Därefter insåg att alla inte bara handlar mat. De handlar soffor, kläder, godis, byggvaror, ja allt möjligt som man kan få tag på i Tornbyområdet. Många saker som konsumentnissarna kallar "sällanköp". Ska man handla sånt den 25:e?

Jag är verkligen inte ekonomisk. Det kan alla som känner mig intyga. Men att hela Linköping handlar den 25:e, är det inte som att leva lite ur hand i mun? Bränner pengarna så mycket i fickan? Brorsan berättade att en bekant till honom som åkte utomlands, och alltså fick hela terminens CSN-pengar på ett bräde, levde i lyx i tre månader och sen var fattig som en kyrkråtta resten av terminen. En student på universitetet! Ni vet, de där smarta människorna.

Om man nu rent ekonomiskt inte måste handla den 25:e, varför gör man det trots allt? Är det bra erbjudanden som lockar? Är det "folkfesten"? För mig finns det verkligen inget mer stressande, men om jag får några bra argument att luta mig mot kanske jag kan vara lugnare nästa gång.

(Observera att detta är inget inlägg som ställer sig frågande till varför låginkomsttagare handlar mat den 25:e. Det förstår jag. Detta är snarare en fråga varför hög- och medelinkomsttagare handlar s.k. sällanköp den 25:e."

1 kommentar:

Agneta sa...

Jag har inget svar på din fråga, den är för svår för mig! // mor