02 februari 2010

Ingen bra dag

Klockan 8:50 hade jag en tid hos tandläkaren. Jag hade hoppats få en lugn morgon med dusch, tandtråd och sånt, men jag försov mig. Bra visserligen, för det innebar ju att Alva sov länge och bra.
Dagens miss #1: Glömde sätta klockan.

Med god marginal, trots lite småstressig morgon, åker jag in på Baggens P-hus i stan. Där är det dåligt med platser, så jag får åka runt, runt, ända upp till toppen. Jag hör Alva i baksätet oja sig, men jag tror att det handlar om att det plötsligt blev mörkt eller att det är en irriterande bil som lyser henne i ansiktet. Men nej, hon var åksjuk. Precis när jag parkerar bilen hör jag henne kasta upp i baksätet. Snabbt avbokningssamtal till tandläkaren, sanering av det värsta, sen in i bilen för att ta oss hem igen. Väl hemma mår Alva bra igen och vi badar och äter lunch.
Dagens miss #2: Tja, det är väl ingen miss i och med att jag inte kände till det, men nu vet jag att vår dotter inte tycker om karuseller. Eller P-hus.

Går ut och går med Alva. Hon somnar. Det är uppehåll så jag spenderar en timme med att skotta uppfarten och sanera bilen. När bilen är klar går jag till farstubron med den sargade bilbarnstolen. Då hoppar vår snöiga katt in i bilen. Jag får sanera om. När jag kommer in börjar det snöa som aldrig förr. Lönlös skottning med andra ord. Det känns rätt träligt, för att använda närkingskan.
Dagens miss #3 och #4: Stängde inte bildörren (fast tanken var att jag skulle vädra ut lite, så det var ett medvetet val) samt skottade alldeles för tidigt.

Går in och sätter på tevattnet. Ser att katten slickar sig ovanligt mycket. Inser att han är helt genomvåt och drar slutsatsen att det inte är snö. Det är badvatten! Han har alltså ramlat i badkaret och när jag följer hans spår ser jag att han skakat av sig på vårt trägolv. Jag skurar golvet och torkar katten.
Dagens miss #5: Glömde tömma ut badvattnet! Orutinerat och riktigt kasst.

Nu längtar jag efter att min man kan komma och ta hand om Alva, så att jag kan få gå och gömma mig under ett fett duntäcke. Jag känner mig tom och otillräcklig idag.

Inga kommentarer: