02 februari 2010

Lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

Dagen fortsätter bra...

Nu ska jag fylla i en blankett från HQ Fonder där jag på heder och samvete skriver under att jag inte kommer att tvätta pengar eller finansiera terrorister. Underbart. Jag måste dessutom bemöda mig med att kopiera mitt körkort och få kopian vidimerad.

Allt för att minska på terrorismen. Eller? Ponera att jag vore en riktig onding och att jag planerar att sätta mitt sparkapital i något så innovativt som missiler i Mellanöstern.

Då skulle mitt svar kunna se ut så här:

EKONOMISK BAKGRUND

Vilken sysselsättning har du?

Studerande
Anställd
Egenföretagare
Arbetssökande
Pensionär
X Annat, vänligen specificera: Terroristfinansiär

Varifrån härör det kapital du valt och/eller i framtiden avser att investera i fonder genom XX Fonder?

Lön
Arv/gåva
Pension
Sparande
X Annat, vänligen specificera: Vinst från försäljning av knark samt alkohol till minderåriga

SYFTET MED ATT INVESTERA I FONDER

Är syftet med att investera i fonder genom XX Fonder att spara Ditt kapital?

JA
X NEJ, vänligen specificera: Nej, jag vill bomba och det kostar pengar.

Och så vidare...

Ja, ni fattar. Detsamma gäller ju de där gröna små lapparna som man ska fylla i innan man landar i USA. "Är du terrorist?" m.m. "Har du svarat ja på någon av ovanstående frågor, ta kontakt med personal vid tullen." Även här ser jag Usama bin Ladin framför mig med den gröna lappen i högsta hugg: "Ursäkta mig, jag har svarat JA på en fråga här på gröna lappen och nu undrar jag vad jag ska göra. Ska jag ställa mig i någon särskild kö?"

Eller när de tog bort metallknivarna på flyget men inte gafflarna. Genomtänkt. Jag tror nog att man kan göra ganska mycket skada med en metallgaffel också?

Nu ser jag fram emot hur de nya kroppsskannrarna på flygplatserna kommer att mottas.

Vilka styrmedel är egentligen effektivast mot terrorism? Det känns som om det är på ett helt annat plan än blanketter och röntgenapparater. Men lydig som jag är kommer jag att fylla i blanketten och skicka med den vidimerade körkortskopian.

(Nu ska jag bara luta mig tillbaka och vänta på att FRA och/eller SÄPO kommer och knackar på dörren. Det är alldeles för många känsliga ord i det här inlägget. Min dag kan ju som sagt inte bli värre.)

Inga kommentarer: