27 oktober 2009

Blinka lilla stjärna

Det finns många fördelar med att bo på landet. En är att det blir mörkt. Riktigt mörkt. Jag kom hem vid kvart över sex idag och insåg att jag bara hade en timme med Alva innan hon var tvungen att gå och lägga sig. Snabbt hoppade jag ur kostymen och i långkalsongerna, klädde på Alva overallen och mössan och så gick vi ut genom dörren, hela familjen. Till och med Messi hängde på.

Alva låg på rygg i min famn och tittade och pekade på alla stjärnor. Även ordet "måne" lärde vi oss idag. Den lös så starkt att hon också fick lära sig ordet "skugga". Skuggor kan man vinka till, visste ni det?

Sen gick vi in och spelade "Blinka lilla stjärna" på pianot.

Jag har ibland dåligt samvete för att jag träffar Alva för lite, men ikväll kände jag verkligen hur viktigt det är med kvalitetstid. Med lite vilja och lite planering kan halvtimmar kännas som halvdagar.

1 kommentar:

Agneta sa...

Morfar och jag läser din blogg så ofta vi hinner Ulrica och det är underbart att läsa hur pedagogiska Stefan och du är! Tänk vilka härliga upplevelser Alva får genom er! Det är bara att njuta av att hon lär sig något, varje dag! Vem gör det? Mormor