25 oktober 2009

Are you the Mayor?

Linköpings borgmästare ringde mig häromdagen. Hon ville att jag skulle ställa upp och vara Linköpings representant i en europeisk videokonferens angående Energy Efficiency in Buildings. "Du behöver bara sitta med och lyssna. Kom till mitt kontor på imorgon kl.14 så har jag fixat allt med det tekniska och så. Jag kan tyvärr inte vara med själv." Så sa hon. Borgmästaren.

Kvart i två kom jag. Oförberedd, i och med att jag "bara skulle sitta med och lyssna". Jag hade ögnat igenom EU-ansökan och sett att det var ett tiotal länder som redan var uppskrivna och hade färdiga "case". De skulle säkert alla vara med på konferensen.

Jag började ana oråd när jag såg att det var ett vanligt Skypesamtal (tvåparts, video) som visar sig på skärmen. Bilden visar ett tomt konferensrum i Milano, som sakta börjar fyllas på med folk. En pompös man sätter sig längst bort, lägger armarna i kors och frågar:
- Are you the Mayor?
- No.
- I am the Mayor.

Vilken härlig start på det här mötet, tänkte jag. Nu gäller det att skaka fram nåt bra. Efter en timme med snabb, oförståelig engelska, mycket tolkande, fyra killar i kostym som aldrig sa något samt en kvinnlig professor med hybris kunde jag ta av mig min genomsvettiga kavaj och pusta ut.

Jag presenterade företagets energieffektiviseringsplan och undrade om det kanske kunde vara ett bra case att söka EU-stöd för. Den italienska borgmästaren utbröt "Perfetto!" så jag gissar att kavajen inte behöver lämnas in på kemtvätt helt i onödan. På måndag ska vi se hur vi går vidare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken mardröm! Vilken tur att du är så skärpt! Inte juste av borgmästaren, måste jag säga.

Kram,
Malin

Anonym sa...

Varför sa du inte ja när de frågade om du var borgmästaren?

/Kalle

Ulrica sa...

Stefan tyckte att jag skulle svarat:
- No, not yet.

Stefan sa...

Ja, det tycker jag verkligen! Dessutom tycker jag att du skulle ha skrivit "LINKÖPINGS BORGMÄSTARE RINGDE MIG HÄROMDAGEN!!!", för så låter det på dig när du beskriver det för mig i telefon och när du kommer hem. Det är ok att tycka att det är hur coolt som helst, för det är det. Tycker i alla fall jag.

Ulrica sa...

Har du läst mina senaste inlägg, älskling? Jag tycker inte att jag gör annat än skryter hela tiden. Jag har sannolikt tappat lejonparten av mina läsare pga just detta. Nej du, ibland måste man vara lite nertonad och ödmjuk. Sånt som jag är bra på alltså...

Johan K sa...

Men jag läser din blogg i smyg ibland och tycker du är jättebra. Mer skryt.