12 oktober 2009

Att-göra-matris

Jag har börjat göra att-göra-listor i matrisform. Viktigt – Inte så viktigt / Bråttom – Inte så bråttom. Fyra rutor. ”Viktigt/Bråttom”-rutan fylls lätt på, men där ligger sen de stora, tunga stenarna som inte försvinner lika lätt. A-uppgifter. Deadlines.

Sen finns den där rutan som heter ”Inte så viktigt/Inte så bråttom”. Den fylls lätt på och den töms nästan lika snabbt. Det är inte rutinerat av mig. Men det är i den rutan som alla roliga saker ligger: Ta med plommon till jobbet, Anmäl mig till kurs, Rensa inboxen, Rensa sms i mobilen, etc.

Nu sitter jag på tåget till Uppsala och jobbar med Viktigt/Bråttom-rutan. Det känns oerhört skönt. Mycket skönare än att grönmarkera ”Ta med plommon till jobbet”.

Uppsala? Ja, jag ska överraska mamma (pappa vet) och bo över där i natt. Visserligen är hon borta ikväll, men vi kanske hinner träffas innan jag somnar i alla fall. Pappa och jag får ha lite kvalitetstid och käka pyttipanna ihop. Bäst att passa på innan de flyttar till Japan. (Det får bli ett eget inlägg förresten…)

Imorgon och på onsdag är det konferens i Sthlm. Hasseludden, here I come i min nya fina Malene Birger-blus! Vad löjligt glad jag kan bli av fina kläder!



1 kommentar:

Mathilda sa...

Åh, känner igen "Astrid-matrisen" ;-) Tack för att du tipsade om henne, hon hade mycket klokt att tillföra!

Jag anar att du haft det toppen på Hasseludden i den toppenfina blusen!

Kram från Mathilda