02 mars 2009

Krypgrunds af Fuktare

Så mycket lådor, så lite tid... Jag hinner inte blogga så mycket, men jag vill i alla fall ge ifrån mig ett litet livstecken. Vi har kommit helskinnade ur flytten och efter ett par dagar på vischan känner jag att det kommer att bli helt underbart att bo här!

Idag har jag varit nere i källaren... Eller ja, under huset i alla fall. Besiktningsmannen som besiktigade huset inför köpet sa att vi inom ett år borde installera en krypgrundsavfuktare för att minska risken för "mikrobiell tillväxt" på träet. Stefan och bestämde oss för att göra det på studs, för nu kan den kostnaden liksom "försvinna" i den allmänna konkursen. Nu när krypgrundsavfuktarinstallatörskillarna kom imorse blev de lite förbryllade. "Det här är ingen krypgrund. Huset står på pelare." (Besiktningsmannen ligger lite risigt till, kan jag tillägga.) "Hur ska vi kunna installera en avfuktare under ett sånt här hus?"

Efter många om och men och oj och nämen och ajdå, så bestämdes i alla fall (efter att chefen för firman tagit sig ut hit) att vi täpper till med styroform mellan pelarna så att det blir tätt. Har vi tur tar besiktningsmannen kostnaden för detta.

Hur som helst så var jag i alla fall för nyfiken för att inte krypa in under huset, så nu vet jag hur och var man byter filter på Krypgrunds af Fuktaren, älskling.

Förresten, vad kul det är med hus! (Jag vet att jag kommer att få äta upp den kommentaren sen.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till genomförd flytt! Nu har ni det roliga framför er, att få allt i ordning! Får vi se bilder framöver?

Hälsar Malin, som letar bostad men det kommer ju aldrig ut några nya objekt...

Fia sa...

Grattis till huset! Kan man få komma med tre ungar och hälsa på helt opretantiöst i helgen?

Fia sa...

Och nu har jag bestämt mig för att försöka vara lite mer anonym. Man syns ju överallt på nätet nuförtiden...