07 februari 2009

Vad gör du nuförtiden?


"Vad jobbar du med?"

I torsdags var det LC-träff. Jag har skrivit om det förut; det är alltså en damklubb à la Rotary som jag är med i och vi träffas varannan torsdag och umgås, äter gott, diskuterar världsproblem och lyssnar på något föredrag alternativt gör någon aktivitet. I torsdags lyssnade vi till ett medium som berättade om hur hon jobbade. (Jag känner att det får bli ett eget blogginlägg någon gång. Vojne, vojne...)

Vi hade i alla fall en liten presentationsrunda och den brukar oftast låta så här:
"Jag heter NN och jag är vice ordförande i år. Jag jobbar på Företaget AB som det och det och jag har varit med i LC i fyra år."

Wow, vad ointressant!

När turen kom till mig i torsdags sa jag: "Jag heter Ulrica och jag tänker inte berätta vad jag jobbar med för det är inte det som definierar mig och hur som helst är jag inte på jobbet nuförtiden för jag jobbar hemma med att ta hand om Alva, fem månader. Det jag däremot kan berätta är att jag spelar alldeles för lite volleyboll. Just nu spelar jag en timme i veckan i Korpens div.4. För ett par år sedan fick jag erbjudande om att spela i Team Valla, men det skulle innebära träning tre gånger i veckan och matcher varje helg och tyvärr vill jag göra andra saker i livet också. Det är mitt dilemma. Jag har varit med i LC i ett år och har inget uppdrag i styrelsen."

Efter det blev berättelserna mycket roligare. En av gästerna berättade att hon jobbat med min bror och att han på den tiden kallades för "Slangen". (Peter du kanske vill kommentera? Annars förutsätter vi det värsta.) Det är ju mycket roligare än att säga "Jag heter NN och jag jobbar med inköp på BT."

Ikväll ska Alva och jag gå på fest. Jag ska räkna antalet vad-jobbar-du-med-frågor och jag ska själv se till att ha några roligare frågor på lager. Prova själva om ni ska gå på fest ikväll.

Nu ska vi iväg och köpa cykel till mig. Och till Stefan.

5 kommentarer:

Jonas sa...

Är det verkligen vettigt att köpa en sån cykel till Stefan? Vet han hur man cyklar?

Jag tycker denna vore ett bättre alternativ: http://www.cykelcenter.se/store/index.php?act=viewProd&productId=33

Ulrica sa...

Haha! :-P

Det ska förresten bli jättekul att cykla Tjejvättern i år. Dels har de ökat distansen med en mil, dels är det en ny bana, som bl.a. går utmed Omberg. Vackert värre!!

Ulrica sa...

Jag misslyckades förresten i lördags; jag frågade två olika personer vad de jobbade med. Men jag kan trösta mig med att det inte var den första frågan jag ställde, utan det bara blev så. T.ex. när festgäst 1 sa att han var kollega med festgäst 2: "Jaha, var jobbar ni alltså?" kom automatiskt ur min käft.

Unknown sa...

Slangen. hehe, det är sant.
Naja, det har i alla fall inte med det värsta att göra...
Snarare att jag ibland drog ner på fabriksgolvet och snackade skit med gubbarna som jobbade på "slangen" -dvs avd där man gör hydraulikslangar för masterna på truckerna. Såseså. Därav "Slangen".

Kollade nyss på skidskytte-VM, från Korea av alla länder. Norrmän på platserna 1-4. Helt sinnessjukt. Jag kommer inte att titta imorgon.

Har Ulrica/Jonas - har ni någongong chattat med Frida? Jag brukar få fler söt-småpingviner-som-vinkar-bilder än övrig konversation. hmm, är jag för gammal för att förså vad det betyder månne?

/Slangen

Ulrica sa...

Nix. Jag har inte msn, så jag missar alla söta pingviner tyvärr.