16 februari 2009

Namngivning

Imorse var Alva och jag på öppna förskolan. Små barn döps nuförtiden till Elin, Oskar, Gustav, Anna, Alma, Alva, Karl, Vera, Algot, Edvin, Signe, Nils, Sigrid, Wilma, Axel, William, Astrid, Hilda, Edith, Valter...

I eftermiddags genade Alva och jag över kyrkogården på väg ner till biblioteket. På gravstenarna står det Elin, Oskar, Gustav, Anna, Alma, Alva, Karl, Vera, Algot, Edvin, Signe, Nils, Sigrid, Wilma, Axel, William, Astrid, Hilda, Edith, Valter...

Lite läskigt.

På tal om dop så har vi nu kommit fram till följande (för er som känner er berörda):
Varken Stefan eller jag är med i Svenska Kyrkan, varför dop utesluts. Vi vill dock gärna ha en namngivningsceremoni, men vi har inte kunnat få ihop pusslet vad gäller vilka vi ska bjuda, när i tid (vi vill gärna att Jonas ska ha kommit hem från Argentina t.ex.), var vi ska vara o.s.v.

Nu har vi i alla fall bestämt att vi kommer att ha namngivningsceremoni för släkten i samband med Alvas ettårsdag och då blir det i nya husets trädgård.

Ni bloggläsare som haft namngivningsceremoni istället för dop, har ni några bra tips på hur ceremonin kan se ut?

3 kommentarer:

Jonas sa...

Tack! Vad snälla ni är som väntar med det. Jag kommer jättegärna då!

Tack också för jättegulliga bilder på Alva när hon spelar piano. Hmsus4#6b9-ackordet har numera blivit min telefonbakgrund. Jazz-tjejen!

/J

Anonym sa...

Hej!
Jag har inte läst vad som står där själv, men på dopguiden.se finns en del om namngivningsceremonier också... Kanske finns där några bra tips.

/Malin

Ulrica sa...

Massor av bra tips! Tack, Malin!
/u