21 maj 2008

Ett steg i taget


Vilken löjlig grej med stegtävling på jobbet egentligen. Alla på jobbet (ja, hälften i alla fall) springer omkring med sin lilla "personsökare" på höften. Det tas lunchpromenader, man går istället för att ta bilen till kunden/mötet och så planeras det in kvällspromenader om kvällarna för att få sig 5000 extrasteg innan dagen är över. Men vänta lite... Vad är det som är så löjligt med det egentligen? Tänk om så lite som 10% av de Steg-deltagare som aldrig rör på sig annars faktiskt tycker att det var lite skönt med en promenad efter lunchen - tänk om denna tävling omvänt dem... Då är det faktiskt inte löjligt alls! Go Korpen! Go HR-avdelningen! Go Idrottsföreningen (på jobbet)!

Läkare rekommenderar att du genomför minst 30 minuters fysisk aktivitet per dag eller går 7 000 steg om dagen. 7 000 steg motsvarar drygt 4 km promenad. Med 7 000 steg når man en tillräckligt hög nivå av fysisk aktivitet för att kroppen skall må bra. Ovan ser ni min graf (röd) och må-bra-nivån (grå).

Själv lider jag lite av att jag inte kan träna som vanligt, men igår var jag i alla fall på gymmet och då insåg jag hur mycket jag saknar min kropp. Vad underbart det blir i aug/sept att både få tillbaka sin kropp OCH få ett barn på köpet! Win-win liksom.

Jag har dock min underbara vattengympa på torsdagar och det är på ett sätt härligt när Åsa skriker "Kämpa nu då, tjockisar!". Hon gör det med glimten i ögat och i nästa sekund säger hon så vackra saker om våra livmödrar så att tårarna droppar ner i det 29-gradiga vattnet och man kan inte göra annat än längta till förlossningen.

Shit, nu börjar jag bli gravid på riktigt. Det tog bara en sisådär 26 veckor...

1 kommentar:

Anonym sa...

måste varit en dålig runda den 11:e? kanske letade du bollar till din lillebror?

/J