16 november 2007

Vad har vi sagt om åkgräsklippare...?

Jag är ledsen, men jag detta kan jag inte låta slinka omärkt förbi:

Veckans miljöbov är en person som satt sig på en gräsklippare och åkt från Haparanda till Ystad på en åkgräsklippare!

Jag vet att det går att göra intressanta livscykelanalyser och påpeka att min guldring på 5 g har större miljöpåverkan än gräsklipparmannens resa, så det tänker jag inte gå in på så mycket.

Det jag däremot vill kommentera är varför media verkar hänga ut honom som en hjälte och inte som en idiot?! Kom vi inte alldeles nyss överens om att vi alla skulle dra vårt strå till stacken? Vi behöver förebilder - inte "coola snubbar" som visar upp sin lite udda hobby och får beröm för det!

Enligt hans sponsors hemsida kör han på "miljöVÄNLIGT" drivmedel. Pust... När ska de lära sig?

"VIKINGs drivmedel reducerar markant utsläppen av skadliga ämnen i avgaserna.[Jämfört med...?!] Vår miljövänliga [Pust..] motorolja framställs av högkvalitativ råolja som är så gott som ["så gott som"... Öh, bra?] helt fri från cancerframkallande ämnen."

Här är produktbladet på det bränslet som de använder. Läs själva och berätta för mig om det är miljövänligt eller inte.

Ja, det här var ett miljönördigt inlägg, men det står jag för.

Inga kommentarer: