02 oktober 2013

Kär!

Bow bridge. "You've got mail"-bron. Mest fotograferade bron i parken. 
Kärlek är ju nästan omöjligt att beskriva. Upplevelsen är naturligtvis olika för olika personer. Många känner att det pirrar i kroppen när man ser på föremålet ifråga. Man blir varm, röd om kinderna, kanske nervös. Och så tänker man uteslutande på sin kärlek och förlorar sig i dagdrömmar vid de mest opassande tillfällen. Då och då funderar man på om det är kärlek eller bara förälskelse. Kan man vara kär i flera föremål på samma gång?

Jag visste dock inte att man kunde bli kär i en plats, men nu har det hänt mig. Jag är kär i Central Park, på Manhattan. Det är ingen förälskelse, även om Hen tog mig med storm från första ögonkastet. Det här är en kärlek som kommer att hålla i sig. Hen visade sina bästa sidor för mig i helgen och även om jag hade andra saker att göra och tänka på, återkom jag både i tanken och rent fysiskt till Parken. Hur kan man vara så mäktig, så stor, så vacker, men ändå så lugn, trygg och omfamnande? Om jag fick vara en plats i mitt nästa liv, vill jag vara Central Park.

Parken innehöll nämligen bara glada människor. Kanske för att alla får vara sig själva i NYC. Jag hörde inte ett enda barn som skrek under hela helgen (detta är sant). Jag kände mig trygg, trots att jag gick för mig själv (jag har förstått att jag ska tacka Mayor M. Bloomberg för detta). Alla behov jag kunde tänkas ha i parken tillgodosågs. Bänkar, skugga, sol, mat, drickfontäner, toaletter...

Vid ett tillfälle låg jag på en gräsmatta där får betat fram till 1930-talet. Där låg jag och lyssnade till Alicia Keys som hade soundcheck några hundra meter bort.

Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka till NYC bara för att spendera några dagar i Central Park. Men nästa gång tar jag med löpardojorna! På så sätt får jag mer pang för pengarna.

Sheep Meadow.

Lunch på Le Pain Quotidien.

Vackert, vackert.

The Lake.

The Lake.

Sheep Meadow. 

Såpbubblor! Modell större.

Swedish Cottage Marionette Theatre. 

Jag satt och åt min lunch på en parkbänk mitt i skogen. The Ramble, som skogspartiet kallas, omtalas på detta sätt: "...is one of the best places in Central Park to escape from urban life. [...]offering people and wildlife an oasis of nature in the middle of New York City".

The Mall. En "grand promenade" i södra delen av parken. Här spelades bl.a. en scen i "Kramer vs Kramer" in. 
Conservatory Waters. Bilden är både talande och inte talande för Central Park. Mixen av natur, aktiviteter och människor stämmer, men att det är en annan fågel än en duva är väldigt ovanligt.

1 kommentar:

Ulrica sa...

Det glädjer mig att se att Central Park fortfarande är öppen. http://blogs.wsj.com/washwire/2013/10/01/tourists-guide-to-america-shutdown-edition/