21 oktober 2013

Halva hösten. Hela härligheten.


Vilken höst vi haft! Eller ska jag säga hösttermin kanske, för jag är inte säker på hur de definierar höst här i Kanada. Jag blev inte klokare av att googla det heller. Några säger att hösten börjar "när löven faller" några säger att "september, oktober och november är höst". SMHI säger att dygnsmedeltemperaturen ska vara sjunkande och ligga mellan 0 och 10 grader. I så fall är det inte höst än, men snart kanske. I morse var det en trelagersmorgon för oss, för termometern visade 9 grader. Mitt på dagen blev det dock en justering och vi fick njuta av ännu en tvålagerseftermiddag.

Igår var det lördag. Det regnade och var 13 grader. Det betyder att man inte ser några människor. Oakvillebor är rädda för regn. Och snö. Och kyla. Vi som trodde att alla kanadensare är väldigt "outdoorsy"...

Vi var i alla fall ute och inventerade vattenpölar och kvalitetstestade begagnade regnkläder. Dessutom skruvades stödhjulen på cykeln av. Vi har varit lite restriktiva och "sena" med att låta vår femåring cykla. Både jag och Stefan anser att cykling är till för lite större barn, som har lite mer känsla och fantasi för vad som kan hända i trafiken. Hon har istället varit en flitig kick-boardåkare till och från skolan. Nu detta läsår har vi bara 253 steg till nya skolan, varav hälften över gräsmatta, så kick-boarden får vänta hemma. Igår tog vi alltså av stödhjulen för träning på den bilfria innergården. Jag vet att det kan vara lite "I trygghetsnarkomanins land" över det hela, men när det gäller just barn och trafik tar vi inga risker. Vi känner vår, ibland väldigt tankspridda, femåring.

Den kommande veckan ska jag försöka bättra mig på bloggfronten och faktiskt berätta om vår härliga höst, med fokus på de olika platser vi besökt runt om i södra Ontario. Under tiden som ni väntar på dessa inlägg, får ni titta på ett par regniga foton tagna med en dålig mobiltelefonkamera.




2 kommentarer:

Anonym sa...

"Vattenlek - del 3"? ;)
/J

Ulrica sa...

Fyndigt!