07 januari 2010

Mammaledig

-Hur känns det att vara mammaledig nu igen? Skönt va?
-Skönt?! Du skojar väl? Upplyftande, roligt, givande, mysigt och nytt - ja, men inte skönt! Hon är 16 månader. Klättrar på allt, har en inbyggd det-här-är-ingen-leksak-radar, älskar vattenlek i handfat och vill vara med där det händer hela tiden.

Däremot börjar jag, efter bara tre dagar hemma, känna att det ger mig och Alva otroligt mycket. Förut var jag tvingad till kvalitetstid mellan 17.30 och 19.00, nu är det kvalitetstid mest hela tiden.

Hon sover ca 2h per dag. Då jobbar jag en timme och gör annat "vuxengöra" (t.ex. duschar, städar, bloggar) den andra timmen. (Jobbar fortfarande 10%; det funkar bra så här långt.)

Med mammaledigheten följer att man måste lägga ut lite bilder på sitt barn på bloggen. Voilà!

Tebjudning i köket för dockorna. Ibland får dockorna lite russin i sina skålar, men de tar slut alldeles för snabbt... Luftkakor går bra att dela med sig, men när det kommer till riktiga russin måste Alva först kvalitetsgranska dem.


Vet inte om det är Messi eller Alva som är mest förtjust i vattenlek. Båda kan lätt stå i en timme och plaska och dricka vatten direkt från kranen. Jag har hört någonstans att katter skyr vatten. Nonsens!

3 kommentarer:

Agneta sa...

UNDERBARA BILDER! Jag ser fram emot att vara barnvaktande mormor i slutet på månaden. Då ska jag minsann ladda med många paket russin och så ska Alva och mormor leka vattenlek HELA DAGARNA. "När föräldrarna är borta dansar Alva och mormor på bordet".// Mormor

Ulrica sa...

Det gör du så tusan heller, mormor! Eller som Alva skulle ha sagt: "Apapapapapap" (med fingret i vädret, så som när man säger till någon på skarpen). :-)
Välkommen!!
/u

Sara sa...

Så fantastiskt fin hon är! Ska bli så kul att träffa er båda om några veckor, måste nog börja barnsäkra lite först...