10 december 2007

Jag har nästan träffat en nästan-president



I helgen var S och jag på romantiskt weekend i Oslo. (Det heter så när man åker iväg med sin sambo till en annan stad och bor på hotell en helg.)

Den norska huvudstaden fick även annat celebert besök denna helg - av nobelpristagaren, Oscarsvinnaren och nästan-presidenten Mr. Gore. (You can call him Al.)

Här kommer några nästan-bilder av honom. Vi var tvugna att springa till tåget, så vi hann inte stå kvar och kändisspotta tyvärr, så det är ingen idé att ni försöker hitta honom på bilderna.

Jag måste dock understryka hur häftigt jag tycker att det är att MILJÖ inte längre bara handlar om att rädda sälar, använda tygblöjor och att skriva ut dubbelsidigt. Under hösten har t.ex. klimatfonderna varit de mest populära branschfonderna hos nätmäklaren Avanza. Idag hoppar även min bank, SEB, på klimattåget och lanserar en ny fond. Det här trodde jag verkligen inte för 10 år sen, när jag läste min första kurs i miljövård. Då handlade det om att försurningen förstör våra svenska sjöar och att vissa metaller kan vara dödliga för vattenlevande organismer. Nu för tiden får miljönördarna både Nobels Fredpris samt kammar hem Oscars-statyetter. Well done!

Har ni bloggläsare hängt med på klimattåget? Drar ni era strån till stacken? Om inte, har ni en chans att både spara och tjäna pengar på att göra det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag går mina centimetrar, jag lovar...
Dessutom vill jag bara meddela att du har nästan träffat riktiga Hollywood-kändisar också. Både Uma Thurman och Kevin Spacey var - av någon anledning - i Olso för att se nästanpresidenten få sitt pris. Bara undrar - vad gjorde de där??
//s