14 december 2007

Frihet, broderskap och klimatförändringar


Jag flög igår. Och i tisdags. Inrikes. Och mådde faktiskt lite illa. Jag gjorde lite jobb uppe i Ö-vik och kunden betalar och fixar både flyg, transfer och boende. Det är klart att jag kan vara obstinat och be dem fixa ett tåg istället, men nu blev det så här.

Jag blir också lite upprörd när förhandlingarna på Bali håller på som bäst för att komma fram till en bra uppgörelse inför det stora klimatmötet i Köpenhamn 2009, samtidigt som Högakustenflyg öppnar och introducerar ännu fler avgångar på Ö-vik. Tror även Skyways gör detsamma.

Nu till mitt egentliga dilemma. Jag har en bror som bor i Belgien och en annan bror som i sommar med största sannolikhet drar iväg till Argentina för att plugga. Till Belgien går det tåg, men till Argentina får jag i så fall ta segelbåt för att komma ner i "godkända" koldioxidutsläpp. Vi hade en diskussion på jobbet häromdagen då många av mina miljökonsultkollegor sa att de med stor sannolikehet inte kommer att göra några längre semesterresor i framtiden. Thailand kändes t.ex. avlägset på mer än ett sätt.

Det pågår en daglig ut-(om-)värdering om huruvida våra matvanor; våra glassmaskiner och andra elprylar hemma; eller våra resor är det värsta för klimatet. Man frågar sig t.ex.: "Kan jag flyga och hälsa på brorsan om jag käkar mer lokalproducerat och byter ut några gamla glödlampor? Jag kanske t.o.m. kan klimatkompensera med lite trädplantering eller utsläppsrätter?" Det viktiga är att det i så fall verkligen görs.

Idag kompenserade jag min Ö-viksresa med en utsläppsrätt.

Har jag råd med sånt? Ja. Kolla in hur du ligger till i löneläge på http://www.globalrichlist.com/.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Vad glad jag blir när jag lyckas tillföra något bra till din blogg. Och så rätt du har, för övrigt!!!

Ulrica sa...

Tack för tipset om Global Rich List, älskling!

Anonym sa...

Ha... jag läser...

Jag kan kompromissa. Om jag bara åker till Buenos Aires och inte tillbaks släpper jag ju bara ut hälften av vad jag skulle gjort annars! Och dessutom så slipper ni ju mig på jättejättelänge. Två flugor på smällen! Gött! Nu ska jag bruka det spanska verbet: cebollar.

Intressant blogg förresten!

Ulrica sa...

Cebollar...? Som i lökplantage?

/u

Handskmannen sa...

Vad tror du om persoliga utsläppsrätter och ett fint ekvivalent-system. Tänk viktväktarna. Alltsåp jag kan flyga till Buenos Aires om jag sedan cyklar till jobbet i 8 månader, och inte dricker något "bottled water". Så jag kan ta kloka beslut med helhetssyn. Så kan ju under-utnyttjare sälja sina personliga utsläppsrätter på Tradera. Miljöbörsen.se (den fanns redan förresten)