30 augusti 2007

Tips till e-mailnarkomaner

Gå in i Outlook
Gå till Verktyg --> Alternativ
Under fliken Inställningar trycker ni på knappen E-postalternativ.
Där finns ytterligare en knapp som heter Avancerade e-postalternativ. Klicka bort "Visa en skrivbordsavisering om ny e-post" och/eller "Avge ljudsignal".

Jag har insett att även om man inte läser aviseringen som ploppar upp där nere i högra hörnet (plus ljud ibland), och även om det bara tar ett par sekunder att flytta blicken ner dit, så förlorar man fokus och det kan ta 5-10 minuter innan man är tillbaka i samma "flow" igen. Nyfikenheten skadar effektiviteten på jobbet. Och med effektivitet menar jag inte "göra så många saker som möjligt" utan "göra rätt saker".

Ta det till er - eller strunta i det. Jag kom på att det har varit en sak jag irriterat mig på och som jag inte gjort något åt förrän nu.

För er med engelska versionen tror jag att det står:
Tools --> Options
Preferences
E-mail Options
Advanced E-mail Options
"Display a New Mail Desktop Alert" and/or "Play a sound"

3 kommentarer:

Ulrica sa...

Åh, det är ett underbart tips!! Jag har provat hela dagen idag och det har verkligen funkat! Jag har kollat av mailen ca 4 ggr under dagen och bara då jag känt att jag haft tid!

Seriöst alltså, prova!

Ulrica sa...

Ok, jag vet att det är lite B att lägga in kommentarer på sin egen blogg, men å andra sidan är det rätt praktiskt när man vill komplettera det man skrivit. (Och så tror ni att jag har massor av vänner när det står "2 kommentarer"...) :-)

Fia sa...

Nu kommer jag och räddar dig från att kommentera din egen blogg :)

Jag håller helt med - det första jag gör på en nyinstallation av en dator är att stänga av den där sk.ten. Går inte att fokusera, förlorar massor av tid till att bli avbruten. Och som du säger så funderar jag på att införa email-kolla-tider så jag slipper vara nyfiken och kolla manuellt flera gånger i timmen. Säg kl 8, 11 och 15. Det räcker. Det ska jag göra till veckan.