23 augusti 2007

Fast i gamla vanor?


Jag är på kurs! Inte HÅLLER kurs. ÄR på kurs. Sitter och lyssnar. Får känna av paltkoma (fast inte så mycket för det är en bra kurs). Får äta godis med papper på. Reflekterar över det som sägs och hur det sägs. Lär känna nya människor. Får lyssna på andras synpunkter. Funderar över hur jag ska bli en bättre människa efter den här kursen...

Det är en kurs i personlig utvecking och ledarskap. Tre dagar i Stockholm. Det känns lite lyxigt. Jag känner mig som ett frö som man överöser med gödsel. Jag kommer bara att ta upp en bråkdel av det som kastas på mig, men det jag suger upp kommer att få mig att växa. Få mig att förhoppningsvis skapa synergier med andra "växter". Sträcka mig mot solen samtidigt som jag gräver ner mina rötter längre ner i marken för att stå stadigare.

Kursen jag går baseras på Stephen R Coveys idéer. Han jämför oss också med träd. Karaktären är våra rötter och allt ovan mark är vår personlighet. "Karaktär är den du är när ingen annan ser dig."

Företaget som håller i kursen heter Radical Change. Läste i DI häromdagen att det är de som sköter DI:s Karriärskola.

Två dagar kvar. Igår lärde vi oss två av de "7 goda vanorna". Hur många kommer jag att ta till mig? Jag får utvärdera om nåt halvår...

Inga kommentarer: