25 augusti 2007

Toa-lätt?

Nu blir det en skitblogg. Det kommer att handla om sånt vi inte vanligtvis pratar om. Toaletter.

Den senaste tiden har jag vid ett flertal tillfällen kommit på mig själv med att bli irriterad "på dass":

1) I England har de ofta handfat med en kran för stekhett vatten och en kran för iskallt. Kan nån förklara det fenomenet för mig, tack? Är det meningen att jag - ordagrant - ska kasta vattnet från den ena handen till den andra och faktiskt tycka det är rätt skön temperatur?

2) England igen: Ally McBeal-toaletter på londonkontoret. Visserligen inte unisex (som för övrigt är ett roligt ord om man uttalar det "You 'n' I sex"), men ändå. Bås... Vid ett tillfälle kom det in en tjej som letade efter en annan tjej och kollade under dörrarna för att se om hon kunde se den andras skor... Pust... När och var ska man kunna få lite privacy?

3) Toalettborstar... Hos en kund såg jag den här skylten. Ett fint kontor i Sthlm, ska tilläggas. Fina människor i kostym. Många välutbildade. Pappershanddukar på hela golvet och "fartränder" i toalettstolen. Visst, sure, jag är biolog och kan köra hela "vi-är-djur-och-för-övrigt-är-samhället-vi-lever-i-alldeles-för-rent-grejen" men: Hallå?! Skärp er! Väx upp! Ta hänsyn! (Och lappen på insidan av dörren tar ju faktiskt priset.)

4) Igår gick jag på toa under kursen. Då hör jag att en kille kommer in pratandes i telefon (nej, inte båstoaletter, men man kan ju höra ändå). Jag tänker att han kanske kommer att säga: "Du, jag står lite dumt till nu, kan jag ringa dig om 5 minuter?" men nej. Han går in i toan bredvid min och fortsätter prata med - vad som verkade vara - sin kollega. Och samtidigt hör jag - och med stor sannolikhet även kollegan - det välkända sorlet av urin som träffar vatten.

Fördömande blogg? Kanske. Men här får jag skriva vad jag tycker om världen och vill ni kommentera finns möjligheten. Det är ett fritt land, som amerikanerna säger. Jag vill bara göra den här "spaningen" om vad jag anser är en av de få privata fristäder som vi har kvar i samhället.

T.o.m. ens innersta och privata tankar ska ju hängas ut för allmän beskådan på såna där bloggar nuförtiden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Storbritannien har ett och annat oförklarligt på sitt samvete vad gäller toaletter och badrum, men allmänna sådana brukar faktiskt vara rena där. Jag undrar om du inte reagerat på amerikanska toaletter, där man under spolningen ofta kan se det man fräst ur sig cirkulera runt, runt i vattnet innan det sugs ner?
/Malin

Anonym sa...

Men hallå där kära dotter! Säger man inte att vatten är kokhett? Det är väl solen och sanden som är stekhet? Iaf. skitbra tankar om toaletter. mamma

Fia sa...

Hihi - sådana där lappar är störiga och ger en dålig stämning. Vi har sådana på min arbetsplats också... No like. Fula är de också... Någon borde göra sådana konstverk och sälja till dem som vill sätta upp dem...