18 maj 2010

Pirrigt

I eftermiddags blev mentorpusslet klart. Femton adepter skulle välja mellan femton mentorer baserat på en A4-lång presentation av den ickenärvarande mentorn. Jag "stjärnmärkte" sex stycken, som jag alla kände att jag skulle kunna få ut något av. Egentligen inget första-/andrahandsval osv, utan alla var nog förstahandsval fast med olika infallsvinklar. T.ex. "jag skulle må bra av en äldre kvinnlig förebild", "jag skulle verkligen få ut något av en man som tror på kvinnor som chefer", "jag skulle tycka det var nyttigt med en mossig äldre herre som kunde förklara oskrivna manliga regler för mig", "det vore kul med någon yngre kvinnlig chef som gjort liknande resa som jag" o.s.v.

Efter tre timmars pusslande fick vi i alla fall ihop det och alla fick det första eller det andra namnet de nämnt som intressanta. Jag fick "mannen som tror på kvinnor som chefer" (enligt mina egna kategorier ovan). Han är en 44-årig man som jobbar som marknadschef i Linköping. Det var skönt på ett sätt att få en mentor i samma stad. Det hade t.ex. kunnat bli en VD i Kisa, en kommunchef i Motala eller anläggningschef i Finspång. Då hade det blivit lite mer "meck" i och med att vi förväntas träffa mentorn minst två timmar i månaden i ett år nu. Två timmar i Finspång betyder att halva dagen går åt tyvärr.

Nu ska jag sätta mig och skriva ett mail till honom och förvarna att jag kommer att ringa honom imorgon och presentera mig lite mer. Ithaka-ledarna sa att våra mentorer vet att vi adepter varit iväg de här dagarna och att de nog är väldigt nyfikna på utfallet av urvalsprocessen.

Det känns lite pirrigt att stå i startgroparna för ett kommande "mentor/adeptlopp" som antagligen kommer att vara ett jätteviktigt steg i min karriär, vartåt det än må barka.

3 kommentarer:

Hedvig sa...

Det låter jättebra! Lycka till! Jag har en mentor via IHM, en ledarskapskonsult som jag träffar två gånger i terminen. Det ger en hel del, men det är nog viktigt att man driver på en hel del själv så man får ut det man vill ha (och funderar ut vad man vill ha ut av det också :-)

Kram Hedvig

Ulrica sa...

Jo, det blir nog bra... Men just nu känner jag mig lite småbesviken faktiskt. Jag hörde av mig till honom i onsdags morse via mail, sen ringde jag i fredags morse för att höra om han fått mitt mail, eftersom han inte svarat. Jag fick inte tag på honom utan talade in på telefonsvararen och bad honom ringa mig innan helgen. Jag kollade också med växeln så att han inte var på semester eller så, men det var han inte.

Jag begär inte att man ska svara inom en timme, men inom en vecka i alla fall!

Hrmm... Hur mycket ska man driva på egentligen?

Hedvig sa...

Jag tror tyvärr att man får ligga på en hel del. Har också haft problem med att komma i kontakt med min (bara för det svarade han inom en timme på mitt mail i dag... men det hör inte till vanligheterna). De är ju rätt busy och har framför allt är de kanske inte så mail-vana att de inser att man enklast svarar på ett mail med en gång.

Sen när du väl fått kontakt med honom och ni ska träffas är det dags att börja driva på frågor du vill ha hjälp med.

Fundera också på om det är en mentor du vill ha (ger dig färdiga svar) eller mer en coach (hjälper dig att hitta de rätta svaren själv). Fast det där gick ni nog igenom på de inledande dagarna.

Läste också med intresse om ditt te-val :-)