17 maj 2010

Ithaka


Jag har blivit utvald av företaget att få gå ett mentor/adept-program på ett år som heter Ithaka. Så här står det om programmet: "Projekt Ithaka är ett mentorprogram och syftet är att få fler kvinnor på chefsposter i länet." Jag är både glad och smickrad av att få vara med i detta. Jag kommer att utvärdera det här på bloggen efterhand.

Idag och imorgon är vi iväg på uppstartsinternat på Söderköpings brunn och den här dagen har vi framför allt ägnat åt att lära känna varandra och att äta goood mat. Imorgon väljer vi mentorer utifrån våra egna önskemål samt mentorernas presentationer (på papper). Det ska bli spännande att se om alla femton adepter får vad vi vill. Det känns nästan som när vi skulle välja praoplatser i åttan.

Nu sitter jag och bråttas med hemläxan vi fick ikväll och som ska vara klar imorgon bitti:

* Krav på hur min mentor ska vara: Kunskaper, erfarenheter, personliga egenskaper. (Det är nästan som för några år sedan när jag skulle skriva önskelistan på match.com)

* Vad vill jag uppnå med mitt deltagande i Ithaka?

* Vad behöver jag utveckla/förbättra/få ökade kunskaper om/få erfarenheter av för att nå mina personliga mål?

* Vad önskar jag att min mentor ska bidra med/stötta mig med i min professionella och personliga utveckling i Ithaka?

Det är tunga frågor att svara på med några glas vin i kroppen klockan 23.30 på en måndagkväll. Hade jag varit 14 år och obstinat hade jag kluddrat något obscent och/eller knölat ihop papprena till en boll och kastat på någon. Nu tror jag faktiskt att det förväntas att jag ska skriva något. Det ställs så mycket krav på oss ungdomar nuförtiden...

Om det är någon som har facit på någon av ovanstående frågor tar jag tacksamt emot detta. Nu måste jag nog sova. Min kroppsväckarklocka är inställd på 06.00 vare sig jag vill vakna då eller inte.

1 kommentar:

Agneta sa...

Heja Ulle! Helt objektivt tycker jag att du är bäst! Va´ kul!