11 april 2010

Våren - ett fint farväl

Sommaren 2001 åkte kören jag då sjöng med till Llangollen i Wales. Där tävlade vi i en internationell körtävling (Eisteddfod) samt satte upp en egen konsert. Vi kom tvåa i tävlingen, men var inte så besvikna, eftersom vi hade förlorat mot en kör med enbart dirigenter, Choir of Estonian Choral Conductors.

Mitt starkaste minne från den resan är "Våren" av Grieg, som vi framförde med den äran och fick tonvis(!) med beörm för!



I fredags var det farfars begravning och hela familjen med långväga och kortväga bröder samt långväga föräldrar samlades i Gävle för att ta ett sista farväl. För att göra näsduken lite blötare spelades just "Våren". Dock blev det inte så blött som jag trott, då jag istället för att tänka på hur sorgligt allt var istället började fundera över lyriken och hur den där svåra andraaltstämman egentligen gick.

Sen när "Den blomstertid nu kommer" spelades kapitulerade jag och lät tårarna komma. Eftersom farfar varit lärare och hört varje läsår avslutas med den psalmen, var det en bra avslutning även på hans egna era.

1 kommentar:

Sara sa...

Fint. (Och jag är lätt imponerad över att du kom ihåg vad tävlingen hette...)