18 april 2010

Herr Gårmans barn


Vi och grannarna har nu insett att våra tjejer snart kommer att springa över till varandra i tid och otid. Vi vuxna är naturligtvis alltid med dem ute, eftersom de bara är 20 mån, 2,5 år samt 13 mån. Dock går det illa kvickt när de bestämmer sig. Då vill det till att det inte är några bilar i vägen.

Vår idé var att höra med samfälligheten om det är ok att vi målar ett mini-övergångsställe på asfaltsvägen mellan våra hus. Vi tänkte också sätta upp en skylt som ska vara en blandning av dessa skyltar. Alltså en Herr Gårman-skylt fast ett par ungar som passerar.

Det ska vara lite Legolandkänsla, med små skalenliga skyltar, där hela konceptet andas BARN.

Parallellt gäller det ju att lära Alva hur man ska bete sig vid en väg, trots att den inte är så trafikerad. Hon svarar "Bilar" när jag frågar vad man ska titta efter när man kommer fram till vägen, men sen springer hon över lik förbaskat. Ja, ja, vi tar ett steg i taget. Än så länge är vi ju alltid med och håller henne i handen.

Har ni några andra tips och idéer kring sånt här? Funkar vanliga "Varning-för-lekande-barn-skyltar"? Erfarenheter nån?

7 kommentarer:

Sara sa...

Vid vår sommarstuga satt en skylt som sade "Varning för levande barn". Den funkade superbra eftersom alla bromsade in och läste två gånger till...

Jonas sa...

jag föreslår denna norska variant: http://1.bp.blogspot.com/_SpiR_ECRbm8/SF_nlTe2fHI/AAAAAAAAAAM/TmqALwPHoGk/s1600-h/DSC00124.JPG

Jonas sa...

alternativt denna tyska variant av trafikljus: http://www.fromont.net.nz/files/Image/blogs/robert/PedestrianXingAmpelmann.jpg

Ulrica sa...

Sara, jag har också sett den skylten, men jag tycker att den är lite makaber. Fast du är ju lite inne på samma koncept som jag: ovanlig skylt som får folk att haja till.
/u

Ulrica sa...

Jonas,
Som sagt, makabra skyltar röstas bort, men jag ska höra med samfälligheten om trafikljus. :-)

Hedvig sa...

Spanska ryttare vid infarten? (inte fattiga riddare)

Anonym sa...

Felix älskar verkligen alla fordon av hela sitt hjärta, att leka med och att betrakta på lite avstånd.

Jag har ändå(hur vet jag inte) lyckats skrämma honom för bilar så till den milda grad att när det kommer en bil körande nära honom skriker han "biiil" med skräck i rösten och klamrar sig fast vid mitt ben. Så du kan ju pröva att traumatisera Alva lite.

Den här taktiken kommer troligen inte att fungera på Linnea, som har ett äventyrligare sinnelag i kombination med total avsaknad av självbevarelsedrift. Så allt beror på Alvas personlighet...
/Malin