17 april 2010

Jobb-igt

Jag tänkte berätta lite om vad som hänt på jobbet den senaste tiden.


Vår organisation är fr.o.m. 2011 - med påtryckning från undertecknad och godkänt av styrelsen - finansiär av ett lektorat vid Linköpings universitet som ska inrikta sig på Energieffektiva bostadshus. Jag känner ofta att jag kanske inte alltid lever ett så miljösmart liv som jag borde, men lika ofta övertalar jag mig själv att jag med min kompetens, mina kontakter och mitt driv genomför förändringar på högre nivå och mer systemförändrande. Detta är ett sådant exempel. Som tack fick jag ett påskägg av LiU:s fundraisingansvarig innan påsk. Jag ställde det vid kaffeautomaten på plan 11. Hade jag tagit hem det hade det nämligen också tagit slut...


I år fick jag igenom att vår Årsredovisning även skulle innehålla ett "tyngre" hållbarhetskapitel och därför också kunde få namnet "Årsredovisning med hållbarhetsredovisning" som det ju är så modernt att kalla dem nuförtiden. Jag är dock riktigt besviken på firman som hjälpte oss med layout m.m. Otaliga är de fel som påpekades ända in i sista korret, men som inte rättades till. Här är två. (Ni får själva avgöra vad som är fel med bilderna.)


Nu satsar jag istället på att få till en riktigt heltäckande, snygg och korrekt CSR-redovisning, som vi gör tillsammans med andra Eurhonetbolag (europeiska nätverket för allmännyttiga bostadsbolag). Gick in och ändrade en siffra i sista sekund i tisdags; vi är inte längre 22% kvinnor i ledningsgruppen utan 12,5%. Men det är en helt annan historia...


Igår såg jag till att det fanns tårta på alla tre kontoren under eftermiddagen. Vi firar nämligen att vårt Miljöledningssystem nu varit certifierat i 5 år. Ibland får man göra lite löjliga saker för att få igång en bredare diskussion om miljöfrågorna på företaget. Jag hade bett miljögruppsmedlemmarna att vara lite missionärer på de olika kontoren och sätta igång lite miljöprat. Det var skönt att höra att Starfish/Spider-teorin, som jag försökt applicera på just miljöarbete i företag de senaste två åren, verkar stämma hos oss. Häftigt!

Och så bara en sak till... Kolla in vad som stod i vår hiss hela dagen igår!

Det är lite häftigt att de två översta våningarna inte tillhör oss utan ett företag som bl.a. sysslar med konferenser, SKY Hotel Apartments. (Hisspojkarna stod där pga helgens konstutställning FO-KO.)

3 kommentarer:

Agneta sa...

Godis,tårta och snygga hisspojkar - vilket bra jobb du har Ulrica!

Ulrica sa...

Jojo... Så kan man också se det. Men om du säger så till Stefan, så kommer jag inte att få åka dit igen. :-)

Jonas sa...

Kan man tänka sig att Linköpingsbornas syn på Stångåstadens rykte har ändrat sig från att vara grått och bara 36 till att vara mörkblått och nästan 42!!! Way to go!!!